نوشته شده توسط : ali

کلیات
جزیره قشم جزوه استان هرمزگان و در تنگه هرمز واقع است که از موقعیت جغرافیایی بسیار استثنایی بهره مند می باشد.این جزیره بین خلیج فارسpersian Golf و اقیانوس هند Indian ocean  قرار گرفته و دارای خط کشتیرانی ساحلی به ایران،عراق،کویت،عربستان سعودی،امارات متحده عربی و عمان می باشد و خط هوایی از فضای جنوب جزیره قشم عبور می نماید.جزیره قشم دروازه خروجی نفت خلیج فارس نیز می باشد که نفت جهان از آن عبور می کند و نسبت به جزایر دیگر خلیج فارس دارای امتیاز و رجحان بیشتری می باشد.جزیره قشم در اجرای قانون منطقه آزاد می توانند از نظر اقتصادی بازار مهمی برای کل جمعیت ایران و کشورهای منطقه باشد.


زیرا با جذب سرمایه های خارجی و سرمایه گذاری مشترک با قراردادهایی مانند join-venture و استفاده از نیروی کار انسانی ارزان می توان امکانات تامین نیازهای مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی و ساخت قطعات و تجهیزات و صنایع دستی را فراهم ساخت.همچنین با استفاده از مدیریت شایسته،تمام کردن کالا با قیمت ارزان و قابل رقابت در مقابل کالای مشابه،تبدیل مواد خام به کالاهای واسطه و محصولات نهایی،می توان درآمد ارزی قابل توجهی برای کشور فراهم ساخت.احداث پل بین جزیره قشم و ساحل استان هرمزگان و ایجاد چند اسکله بزرگ به منظور پهلوگیری کشتی های با تناژ بالا،طرح جالبی است که مزایای آن ایجاد مسیری برای لوله آب،گاز،کابل برق،ریل راه آهن و جاده ترابری می باشد.در ضمن چنین مسیری برای ترانزیت کالا از خلیج فارس به آسیای میانه و کشورهای مستقل مشترک المنافع می تواند درآمد اقتصادی قابل توجهی برای کشورمان ایجاد کرده و موجبات اشتغال را برای بیکاری فراهم سازد.


-چگونگی ورود و خروج سرمایه
به موجب ماده 20 ق.ا.م آ ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی در منطقه قشم آزاد می باشد.کل اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمان های بین المللی حق دارند با مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم،به طور مستقل یا با مشارکت یکدیگر در آن منطقه سرمایه گذاری نمایند.بر اساس قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی آئین نامه اجرایی آن مصوب 1381 سرمایه تبعه خارجی در ایران به وسیله دولت ایران تضمین گردیده و دولت مکلف است در موردی که به موجب قانون خاص،از سرمایه تبعه خارجی سلب مالکیت کرده یا آن را تصرف و یا ملی نماید،خسارت وارده را جبران کند و سرمایه گذار خارجی می تواند ظرف 1 سال از تاریخ سلب مالکیت یا تصرف و یا ملی شدن،تقاضای جبران ضرر و زیان وارد به خود را به هیات سرمایه گذاری خارجی مستقر در وزارت اقتصادی و دارایی تقدیم کند.این قانون در مورد تاجر ایرانی که سرمایه کسب شده خود را از خارج به ایران وارد نموده نیز حاکم می باشد.خروج سرمایه و سود حاصل از آن طبق قانون مزبور از منطقه آزاد،منع قانونی ندارد.حقوق مالکیت فکری مانند علایم،اختراعات،طرح های صنعتی و نام تجارتی که به نام سرمایه گذار خارجی در ایران به ثبت رسیده است مورد تضمین می باشد و اختلافات قراردادی بین سرمایه گذار خارجی و ایرانی بر اساس قرار داد حل و فصل می گردد.
زمین در منطقه آزاد قشم به سرمایه گذار خارجی به صورت اجاره واگذار می شود.ولی سرمایه گذار ایرانی می تواند علاوه بر خرید زمین یا اجاره آن و تعیین نوع فعالیت نسبت به اخذ مجوز اقدام نماید.


ثبت مالکیت فکری
ثبت شرکت موسسه،علائم،اختراعات یا طرح های صنعتی در منطقه آزاد قشم مجاز می باشد و مالکیت حقوق حاصل از آن ها و یا امتیازات راجع به قراردادهایی مانند دانش فنی،فن آوری و غیره مورد تضمین دولت می باشد.


معافیت مالیاتی
تاجر خارجی اعم از شخص حقیقی یا حقوقی و ایرانی که با ارز خارجی به فعالیت های اقتصادی در منطقه قشم می پردازد از تاریخ بهره برداری به مدت 15 سال از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می باشد.


تاسیس بانک ایرانی و شعبه بانک خارجی در منطقه آزاد قشم
متقاضی می تواند درخواست خود را در مورد تاسیس بانک ایرانی یا شعبه بانک خارجی به سازمان آزاد قشم تبدیل نماید که پس از تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تصویب شورای عالی مناطق آزاد مجوز لازم صادر می گردد.همچنین تاسیس صرافی در قشم پس از کسب مجوز از منطقه آزاد امکان پذیر می باشد.
به طور کلی در مناطق آزاد ایران ارز با منشاء خارجی و ارز با منشاء داخلی تفاوتی ندارد.بانک مجاز است در منطقه بدون استفاده از ارز دولتی اقدام به گشایش اعتبار اسنادی letter of credit نماید بقیه عملیات بانکی از قبیل پایاپای جهت انجام مبادلات بانکی طبق دستورالعمل های مربوط صورت می گیرد.


عوارض گمرکی و مقررات صدور برگ سبز
تولید کننده در منطقه آزاد باید مطابق با درصد ارزش افزوده کالای ساخته شده در منطقه را با پرداخت عوارض گمرکی جزو واردات به کشور محسوب و بقیه محصولات تولید شده را به عنوان صادرات به خارج از کشور منظور نماید.هر مسافر یک مرتبه در سال می تواند از کالاهای همراه خود از قبیل وسایل مسافرت و اشیاء شخصی از پرداخت  حقوق گمرکی و سود بازرگانی به میزان ارز تعیین شده به شرط غیر تجاری بودن از خارج به داخل کشور انتقال دهد همچنین می تواند با دریافت برگ سبز کالا تا میزان ارز مجاز،همراه داشته باشد.


به طور خلاصه ورود کالا به منطقه آزاد از حقوق گمرکی و عوارض -5/1% شهرداری-5/1% مالیات-با رعایت این آیین نامه معاف می باشد.ورود مسافر یا گردشگر از کشور خارجی نیز به منطقه آزاد،از حقوق گمر کی و عوارض معاف است.
در منطقه آزاد شخص می تواند تولید کند و محصول آن را صادر نماید.در این صورت از حقوق گمرکی و عوارض معاف می باشد.چنانچه درصدی از امکانات داخل استفاده کرده باشد به هنگام ورود کالا به داخل کشور به همان میزان معافیت از حقوق گمرکی تعلق می گیرد.


مدارک لازم برای ثبت شرکت
مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در قشم
-فتوکپی شناسنامه و کارت ملی شرکا و مدیران شرکت
-دو نسخه اساسنامه
-دو نسخه شرکتنامه
-دو نسخه تقاضانامه
-دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس
-ارائه تاییدیه پرداخت حق الثبت
-دریافت مجوز فعالیت اقتصادی
مدارک لازم برای ثبت شرکت با سهامی خاص در قشم
-کپی شناسنامه و کارت ملی سهامداران
-دو نسخه اساسنامه
-دو نسخه اظهارنامه
-دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس
-دو نسخه صورتجلسه اولین جلسه هیئت مدیره
-گواهی بانکی دال بر تادیه پرداخت حداقل 35% سرمایه به یکی از بانک های منطقه به نام شرکت در شرف تاسیس
نکته:چنانچه تمام یا بخشی از سرمایه شرکت آورده غیر نقدی باشد ارائه ارزیابی قیمت آورده غیر نقدی کارشناس رسمی الزامی است.
-ارائه تاییدیه پرداخت هزینه حق الثبت
-دریافت مجوز فعالیت اقتصادی
پروسه ثبت شرکت در قشم
-دریافت مجوز ثبت شرکت از طریق معاونت اقتصادی سازمان
-تکمیل مدارک فوق و پرداخت حق الثبت
-تکمیل اطلاعات خواسته شده و تعیین نام



:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


اقامتگاه وسیله ای برای تعیین تابعیت شرکت است.در حقوق ایران،تعیین تابعیت شرکت ها از طریق مراجعه به اقامتگاه آن ها است.در مورد اشخاص هر جایی بروند،ایرانی هستند و تابعیت ایرانی دارند.شرکت نیز همچون شخص است که دارای تابعیت است.تابعیت شرکت ها برخلاف اشخاص حقیقی تعیین می شود.


تابعیت شرکت ها مشخص می کند که  تشکیل کار شرکت یا انحلال آن به موجب قانون کدام کشور است.دولت ها در صورتی مکلف اند از شرکتی حمایت دیپلماتیک کنند که آن شرکت تابع آن ها باشد.
شرکت های دولتی یعنی شرکت هایی که یک دولت آن ها را تشکیل می دهد،همواره تابع کشوری هستند که آن ها را ایجاد کرده  است.البته ممکن است استثنائاَ یک دولت در کشور خارجی با شرکت اشخاص دیگر،شرکتی را تشکیل دهد ولی عمدتاَ شرکت های دولتی در کشور خود فعالیت می کنند.
موسسات دولتی غیر شرکت نیز تابع کشوری هستند که آن ها را به وجود آورده است .سازمان انرژی اتمی،شخص حقوقی دولتی است که تابع ایران است.تابعیت اشخاص در حقوق خصوصی و عمدتاَ شرکت های تجاری در سیستم های مختلف دنیا متفاوت هستند که در ادامه به برخی تفاوت ها اشاره می شود:
الف)بعضی کشورها،شرکت ها را تابع کشوری می دانند که شرکت در آنجا به ثبت رسیده است.این سیستم،سیستم"آندرو ساکسون" یا "آندرو امریکن" نامیده می شود.مثلاَ در انگلستان شرکت را تابع کشوری می دانند که نام آن در آن کشور به ثبت رسیده است.
ب)در بعضی کشورها اقامتگاه،نشانه تابعیت کشورها است.مثلاَ شرکتی که اقامتگاه آن(مرکز اصلی) در ایران است،ایرانی می باشد و شرکتی که مرکز اصلی آن در فرانسه است فرانسوی است.
ج)اما هر دوی این دسته کشورها گاه شرکت ها را تابع تابعیت شرکاء قرار می دهند.به عبارت دیگر،تابعیت شرکت با تعیین تابعیت شرکا تعیین می شود.فرض کنید شرکتی در ایتالیا به وسیله تعدادی آمریکایی به ثبت رسیده و ایجاد شده باشد،این شرکت آمریکایی تلقی می شود.
در ایران نمونه ای از این نوع شرکت ها را در قانون پولی و بانکی می بینیم.به موجب این قانون بانک هایی که 40% سهام آن ها متعلق به بیگانگان باشد،بانک خارجی تلقی می شود.
در فرانسه و انگلستان در زمان وقوع جنگ اول و دوم جهانی،بر اساس رویه قضایی قوانین وضع شد که تابعیت اشخاص خارجی را ملاک تعیین تابعیت شرکت های موجود در این کشورها قرار می دهد.
به موجب ماده 1 قانون ثبت شرکت ها مصوب 1310،شرکت ایرانی محسوب می شود که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن(اداری) در ایران باشد.
فایده عمده تابعیت،حمایت دیپلماتیک اتباع در کشورهایشان است،شرکت یک موجود مادی است.


تغییر تابعیت شرکت ها
حال این سوال مطرح می شود که آیا شرکت می تواند تابعیت خود را تغییر دهد؟
پاسخ این سوال مثبت است،اما بر اساس ملاک هایی که به آن ها اشاره شد،شرکت در صورتی می تواند تابعیت خود را تغییر دهد که اقامتگاه آن تغییر یابد.
در همه شرکت ها،اگر شرکاء به اتفاق آراء تصمیم به تغییر  تابعیت شرکت بگیرند،شرکت تغییر تابعیت می دهد؛مشروط به اینکه مرکز اصلی خود را هم به کشور جدید منتقل کند.اما چه اکثریتی می تواند تابعیت شرکت را  تغییر دهد؟
در مورد بعضی از شرکت قانون گذار صراحتاَ این را بیان کرده است.به طور مثال در مورد شرکت های با مسئولیت محدود،قانون گذار مقرر داشته است که هیچ اکثریتی نمی تواند تابعیت شرکت را تغییر دهد.در مورد شرکت های سهامی هیچ مجمع عمومی(موسس،عادی،فوق العاده)حق تغییر تابعیت شرکت را ندارد.در مورد سایر شرکت ها،قانون گذار پیش بینی خاصی نکرده است.به نظر می رسد در مورد آن ها بتوان قبول کرد که اکثریت شرکاء بتوانند تابعیت شرکت را تغییر دهند.
اما تغییر اقامتگاه،نیاز به موافقت همه شرکاء ندارد.ولی اگر تغییری صورت بگیرد(با رای اکثریت یا مجمع عمومی)،تغییر اقامتگاه منجز به تغییر تابعیت نخواهد شد.نکته حائز اهمیت در این رابطه این است که هم کشور مبدا و هم کشور مقصد این تغییر تابعیت را باید مجاز بداند.
در رابطه با شرکت های با مسئولیت محدود نکته حائز اهمیت این است که شرکای شرکت نمی توانند تابعیت شرکت را تغییر دهند،مگر به اتفاق آراء( م 110 ق.ت)
اتخاذ تصمیم راجع به تغییرات اساسنامه باید با اکثریت عددی شرکاء که لااقل سه ربع(4/3) سرمایه را نیز دارا باشند به عمل آیند.اساسنامه شرکت می توانند حد نصاب دیگری را مقرر دارد(م 111 ق.ت)



:: بازدید از این مطلب : 378
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

1-1 مجوزهای اجباری

گاهی اوقات دارنده گواهی اختراع یا لیسانس گیرنده اختراع ثبت شده با توسل به انحصارت ویژه خود از به کار بستن اختراع ثبت شده خودداری می ورزند. عدم به کار گیری اختراع نوآوری شده و صنعتی نکردن اختراع از سوی دارنده ی گواهی اختراع یا لیسانس گیرنده ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد، به هر حال عدم به کارگیری اختراع ثبت شده نیز ناشی از حقوق انحصاری دارنده آن است و اگر مالک اختراع آن را از طریق لیسانس منتقل کرده باشد این حق انحصاری به لیسانس گیرنده هم منتقل خواهد شد. اگر هر یک از دارنده گواهی اختراع یا لیسانس گیرنده دلایل مناسب و محکمه پسندی برای عدم به کار بستن اختراع نداشته باشند با مکانیزمی مواجه خواهند شد که آنها را از سوء استفاده از این حق باز می دارد. در حقیقت یکی از اهداف حقوق مالکیت فکری، منفعت رساندن به عموم است و عدم به کارگیری اختراع در واقع نوعی حبس فناوری است. راه حلی که قدمت آن به کنوانسیون پاریس بر می گردد، صدور مجوز اجباری (Compulsory Licenses) از سوی دولت ثبت کننده اختراع است که مالک گواهی اختراع را ملزم می کند تا فناوری ثبت شده را به کاربندد بطوریکه با در خواست طرف ثالث، این مجوز اجباری را به وی اعطا می کند تا بتواند با پرداخت حق الامتیاز معقولی از اختراع به ثبت رسیده استفاده بنماید. در قوانین ایران، پیش از قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی 1386 راجع به مجوزهای اجباری مقرره ای وجود نداشت، برای اولین بار در ماده 17 این قانون (مصوب 1386) صدور این مجوزها با شرایط خاصی پیش بینی شده است.

بنابراین مجوز اجباری، اجازه ای است که توسط یک مقام صالح ملی (دولت یا اداره ثبت اختراع) صادر و به هر شخصی اعطا می گردد تا از یک محصول یا فرآیند ثبت شده بدون اجازه دارنده آن استفاده نماید. مجوز اجباری، استثنایی بر قوانین مربوط به ثبت اختراع می باشد.

مجوزهای اجباری، عمدتاً در موارد زیر صادر می شود:

    در صورت سوءاستفاده از حق اختراع
    در مواقعی که منافع جامعه اقتضا کند

1-2-استثنائات غیرقابل ثبت اختراع در ایران

برخی مقولات به طور کلی از ثبت به عنوان یک اختراع مشتثنی می شوند و این قوانین داخلی هر کشوری است که تعیین می کند چه موارد از ثبت شدن به عنوان یک اختراع استثنا شده اند، عمدتا از ثبت نوآوری هایی که منافی عفت و نظم عمومی (Public Order) جامعه بوده و یا امنیت عمومی را تهدید می کنند در همه کشور ها ممانعت به عمل می آید. اما به طور دقیق تر برای دست یافتن به پاسخ این سوال که کدام اختراعات به ثبت نخواهند رسید باید قوانین کشور موردنظر را بررسی نمود. قانون ثبت اختراعات علائم تجاری و طرح های صنعتی ایران مصوب 1386 در ماده 4 خود این استثنائات را این گونه نام برده است:

    الف ـ کشفیات، نظریه‌های علمی، روش های ریاضی و آثار هنری.

    ب ـ طرح ها و قواعد یا روش های انجام کار تجاری و سایر فعالیت های ذهنی و اجتماعی.

   ج ـ روش های تشخیص و معالجه بیماری های انسان یا حیوان.

    د ـ منابع ژنتیک و اجزاء ژنتیک تشکیل‌دهنده آنها و همچنین فرآیندهای بیولوژیک تولید آنها.

    هـ ـ آنچه قبلاً در فنون و صنایع پیش‌بینی شده باشد. این استثناء در مقابل شرط جدید بودن است.

پیش از ادامه مطلب لازم است تفاوت بین اختراع و اکتشاف تشریح شود؛ بند (1) ماده (1) معاهده ژنو 1978 اکتشاف را این گونه تعریف می کند؛ شناخت پدیده ها، قوانین و یا خصوصیات عالم ماده که قبل از این شناخته نشده و قابل ارزیابی نبوده باشند. در میان کنوانسیون ها و معاهدات، تنها در بند 4 ماده 2 کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت فکری، از اکتشاف علمی به عنوان یکی از مقولات حقوق مالکیت فکری حمایت به عمل آمده است. کنوانسیون پاریس، موافقت نامه جنبه های تجاری مالکیت فکری (تریپس) و معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT) صرفا به اختراع پرداخته اند و از اکتشاف مطلبی به میان نیاورده اند. در بند الف) ماده 4 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ایران مصوب 1386 کشفیات به صراحت از حیطه حمایت از اختراع خارج شده اند.

1-3- مهلت ارفاقی

افشا اختراع موجب زوال وصف جدید بودن آن می¬شود. لیکن در موافقتنامه تریپس و همچنین در قوانین داخلی کشورها از جمله ایران یک مهلت شش تا دوازده ماهه برای مختراعان به عنوان «مهلت ارفاقی» (Grace Period) قائل می شوند تا در صورتی که نتایج تحقیقات ایشان در مجلات منتشر شد و یا در نمایشگاه های اختراعات به نمایش گذاشته شد، حقوق مخترعان دچار مخاطره نشود. اگر افشا اختراع به هر نحوی، ظرف مدت دوازده ماه قبل از تاریخ تقاضا یا در موارد مقتضی قبل از تاریخ حق ثبت اختراع صورت گرفته باشد و این کار به دلیل یا در نتیجه اعمالی باشد که توسط متقاضی یا ذی حق ثبت اختراع قبلی او یا در نتیجه سو استفاده اشخاص ثالث در رابطه با متقاضی یا ذی حق ثبت اختراع قبلی او انجام شده یاشد افشا اختراع برای عموم به مفهوم قبل محسوب نمی شود.

در برخی کشورها افشای اختراع توسط مخترع در یک مدت دوازده ماهه (آمریکا) یا شش ماهه (اروپا) قبل از تسلیم اظهارنامه برای ثبت اختراع خدشه ای به جدید بودن اختراع وارد نمی کند. هدف از این مهلت ارفاقی آن است که متقاضی ثبت اختراع (مخترع) مجال یابد اختراع خود را بازاریابی یا آزمایش کند و بدون اطمینان از تجاری شدن اختراع اقدام به ثبت آن که مستلزم صرف هزینه های هنگفتی در اروپا، آمریکا و ژاپن است، ننماید.

1-4- انواع نظام‌های ثبت اختراع در دنیا

به طور کلی در دنیا دو نوع نظام برای ثبت اختراع وجود دارد:

    نظام اعلامی(Registration)
    نظام بررسی ماهیتی (Examination)

باید توجه داشت که نظام ثبت اختراع، لزوماً یکی از دو نظام مذکور است و به صورت مطلق نبوده و ممکن است سیستم ثبت اختراع در یک کشور، در برخی از حوزه‌های فناوری به صورت اعلامی (بر روی اختراع ادعا شده بررسی صورت نگرفته و تنها در صورت عدم ثبت اختراع تا آن زمان اقدام به ثبت آن اختراع گردد) باشد‌ و یا در بعضی از فناوری‌ها به شکل تحقیقی یا اثباتی (در این نظام، ثبت اختراع علاوه بر استعلام از عدم ثبت پیشین آن، بررسی دقیق از نظر تخصصی نیز ضروری است) باشد. مثلا کشور ایالات متحده با توجه به اینکه از یک نظام ثبت اختراع بسیار دقیق و پیچیده برخوردار می‌باشد از سیستم تحقیقی و اثباتی در تمامی حوزه‌های فناوری بهره می‌گیرد.

لازم به ذکر است که نظام ثبت اختراع در کشور ما به صورت اعلامی بوده و انجام استعلام از یکی از دانشگاه ها و مراجعه منطقه ای بیانگر تحقیقی و اثباتی بودن نظام نمی باشد.

در کلیه کشورهای دنیا نخستین توصیه‌ای که به یک مخترع می‌شود آن است که پیش از آن که اختراع خویش را در کشورهای دیگر به ثبت رساند حتماً برای ثبت آن در کشور متبوعش اقدام نماید.

2-چگونگی استفاده از حمایت های مالکیت فکری در خارج از کشور

2-1- تقاضانامه‌های (اظهارنامه‌های) ملی

برای حمایت از مالکیت فکری خود در خارج کشور، یک روش این است که به صورت مجزا، مستقیماً به دفاتر ملی مالکیت صنعتی (یا فکری) کشورهای موردنظر مراجعه کنید. در این روش، ممکن است مجبور باشید هر تقاضانامه را به زبان رسمی که معمولاً زبان ملی کشور مورد نظر است ترجمه کنید. همچنین شما ملزم هستید تا تمامی هزینه های قانونی که برای ثبت تقاضانامه در سطح ملی مقرر شده را بپردازید، خصوصاً در مورد ثبت اختراعات، ممکن است لازم باشد یک وکیل یا نماینده قانونی استخدام کنید؛ کسی که به شما کمک کند تمامی شرایط مورد نیاز برای ارائه¬ی یک تقاضا در کشور موردنظر را فراهم آورید. بنابراین، اگر شما هنوز در مرحله ارزیابی قابلیت تجاری اختراع، یا در حال کشف بازارهای صادراتی بالقوه یا شرکای تجاری برای لیسانس حقوق مالکیت فکری خود هستید، باید بدانید که روند ملی ثبت به طور فوق‌العاده هزینه‌بر و طاقت‌فرسا می‌باشد، به خصوص زمانی که بخواهید در تعداد زیادی از کشورها این حمایت‌ها را به دست آورید. برای به-دست آوردن چنین حمایت‌های گسترده‌ای، تسهیلاتی که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری برای حمایت بین المللی از اختراعات، علایم تجاری و طرح های صنعتی پیشنهاد شده است، جایگزینی آسان‌تر و ارزان تر می باشد.

2-2درخواست های منطقه ای

برخی از کشورها موافقت نامه های منطقه ای را برای به دست آوردن حمایت های مالکیت فکری منعقد کرده‌اند که به موجب این موافقتنامه‌ها، با تقدیم یک تقاضانامه واحد می‌توانید از حمایت در کل منطقه برخوردار شوید. دفاتر مالکیت فکری این مناطق شامل موارد زیر هستند:

    اداره ثبت اختراعات اروپا
    اداره همسان سازی بازار اینترنتی اروپا
    اداره مالکیت صنعتی منطقه آفریقا
    اداره مالکیت فکری منطقه  آفریقا
    اداره اختراعات اورسیا
    اداره علامت های تجاری بنی لاکس و اداره طرح های بنی لاکس
    اداره ثبت اختراعات شورای همکاری کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس

در جدول 1 نام انگلیسی و آدرس سایت دفاتر منطقه ای مذکور بیان شده است.

3-2- حمایت های بین المللی

نظام های مدیریت سازمان جهانی مالکیت فکری برای حمایت بین المللی ثبت اختراع فرآیند جستجوی هم زمان در تعداد زیادی از کشورها را به طور قابل توجهی آسان کرده‌اند. به جای ثبت درخواست ملی به زبان های گوناگون، این نظام های حمایت بین المللی شما را قادر می سازد که تنها با یک تقاضانامه و با یک زبان واحد و با یک بار پرداخت هزینه، تقاضانامه خود را ثبت کنید. این نظام‌های ثبت بین المللی نه تنها فرآیندهای ثبت را تسهیل می کنند، بلکه موجب کاهش قابل ملاحظه هزینه های دست یابی به حمایت های بین المللی می شود. در مورد ثبت اختراعات، معاهده¬ی همکاری ثبت اختراع PCT یا Patent Coorperation Treaty) موجب می شود که متقاضی زمان بیشتری برای ارزیابی ارزش تجاری اختراعات، پیش از پرداخت هزینه‌های فاز ملی داشته باشد (زمان حقّ تقدّم در معاهده PCT، 18 ماه بیشتر از زمان حق تقدّم در کنوانسیون پاریس است. بنابراین متقاضی از تاریخ درخواست ثبت از طریق PCT به مدّت 30 ماه برای پیگیری ثبت اختراع آن مهلت دارد). نظام های مدیریت سازمان جهانی مالکیت فکری برای حمایت بین المللی شامل 3 سازوکار مختلف حمایتی برای حقوق مالکیت صنعتی می باشند:

حمایت بین المللی از اختراعات که به موجب معاهده PCT فراهم شده است. با ثبت یک تقاضانامه ثبت اختراع بین المللی، به موجب PCT، در واقع شما، حمایت از یک اختراع را در هر یک از کشورهای عضو معاهده در سراسر جهان درخواست می کنید. لازم به ذکر است که ایران عضویت این معاهده را پذیرفته است ولی به دلایل مشکلات زیرساختی، هنوز اجرایی نشده است. بعد از اجرایی شدن این قانون مخترعان و شرکت های دانش بنیان قادر خواهند بود تا از طریق اداره کل مالکیت صنعتی کشور، نسبت به ثبت اختراع در کشورهای موردنظر اقدام نمایند.

حمایت بین المللی از علایم تجاری که به موجب سیستم مادرید (Madrid System) فراهم شده است. سیستم مادرید تا حد زیادی روند ثبت یک علامت تجاری را در کشورهای متعددی که عضو این سیستم هستند، ساده نموده است. آثار حقوقی یک تقاضانامه‌ی ثبت بین المللی علامت به موجب سیستم مادرید همانند تقاضای ثبت علامت در هر یک از کشورهای تعیین شده توسط متقاضی است، مگر این-که توسط دفاتر کشور تعیین شده در یک مدت زمان مشخص رد شود.

حمایت بین المللی از طرح های صنعتی که به موجب موافقت نامه لاهه (Agreement Hague) فراهم شده است. این روش به مالک طرح صنعتی این امکان را می دهد تا طرح خود را به سادگی و با ثبت یک تقاضانامه دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت فکری، با یک زبان واحد و با هزینه های رایج در چندین کشور مورد حمایت قرار دهد.

 

بحث و نتیجه گیری:

یکی از اهداف حقوق مالکیت فکری، منفعت رساندن به عموم است. لذا در صورت سوء استفاده مالک پتنت یا لیسانس گیرنده از حق انحصاری خود و عدم به کارگیری اختراع، دولت یا اداره ثبت اختراع می تواند مجوز اجباری را به طرف ثالث اعطا کند تا وی با پرداخت حق الامتیاز معقول، اختراع به ثبت رسیده را مورد بهره برداری قرار دهد. برخی مقولات به طور کلی از ثبت به عنوان یک اختراع مشتثنی می شوند که این استثناها را قوانین داخلی هر کشور مشخص کرده است ولی عمدتا از ثبت نوآوری هایی که منافی عفت و نظم عمومی جامعه بوده و یا امنیت عمومی را تهدید می کنند در همه کشور ها ممانعت به عمل می آید. برای اینکه مخترع مجال یابد اختراع خود را بازاریابی یا آزمایش کند و بدون اطمینان از تجاری شدن اختراع اقدام به ثبت آن که مستلزم صرف هزینه های هنگفتی است ننماید در موافقت نامه تریپس و همچنین در قوانین داخلی کشورها یک مهلت شش تا دوازده ماهه برای مختراعان به عنوان «مهلت ارفاقی» در نظر گرفته شده است. افشای اختراع توسط مخترع در طی این مدت و قبل از تسلیم اظهار نامه، خدشه ای به جدید بودن اختراع وارد نمی کند.

به طور کلی در دنیا برای ثبت اختراع، دو نوع نظام اعلامی که بر اساس آن بر روی اختراع ادعا شده بررسی صورت نگرفته و تنها در صورت عدم ثبت اختراع تا آن زمان اقدام به ثبت آن اختراع می گردد و نظام بررسی ماهیتی که بر طبق آن برای ثبت اختراع علاوه بر استعلام از عدم ثبت پیشین آن، بررسی دقیق از نظر تخصصی نیز ضروری است مورد استفاده قرار می گیرد. برای ثبت اختراع، یک روش مراجعه مستقیم به دفتر ملی مالکیت صنعتی کشور موردنظر است که البته روشی هزینه بر و مشکل می باشد. روش های دیگر، درخواست های منطقه ای و استفاده از حمایت های بین الملی از جمله معاهده همکاری ثبت اختراع یا PCT می باشد



:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

برای ثبت یک شرکت با موضوعیت انجام امور حقوقی باید یک موسسه غیر تجاری  ( موسسه حقوقی ) که در موضوع اساسنامه آن “مشاوره حقوقی و انجام امور مربوط به وکالت از طریق وکلای معتبر دادگستری” قید شود ، به ثبت رساند .

برای ثبت یک موسسه حقوقی همانند شرکت مسئولیت محدود  حداقل دو نفر عضو ( باید کارشناس حقوق یا وکلای دادگستری باشند ) و یک میلیون ریال سرمایه اولیه لازم است .

ثبت موسسه حقوقی وابسته  به ارائه پروانه ی تاسیس از قوه قضاییه برای مدتی که در پروانه تعیین شده است خواهد بود و تمدید ثبت تابع تمدید پروانه می باشد.

اعضای موسسه حقوقی چه شرایطی باید داشته باشند

1- مستمرا باید پروانه وکالت خود را تمدید کنند . ( به هیچ عنوان نباید پروانه وکالتشان باطل شود  )

2-  نباید شخصا دفتر وکالت داشته باشند و یا در سایر موسسات حقوقی دیگر عضو باشند .

3- نداشتن سابقه محکومیت کیفری و محکومیت انتظامی از درجه ۴ به بالا.

4- عدم اشتهار به فساد و اعمال منافی با شغل و شئونات وکالت .

اگر یکی از اعضای شرکت زمانی حتی یکی از شرایط فوق را نداشته باشد ( فاقد گردد ) از عضویت در موسسه حقوقی محروم و عزل می گردد و اگر با خروج عضو تعداد اعضای موسسه از حد نصاب کمتر شود بقیه اعضا موظفند ظرف مدت سی روز ضمن اعلام به کانون وکلا به جایگزینی یک عضو دارای شرایط فوق اقدام کنند .

 

تعیین نام موسسه حقوقی

    برای نام موسسه حقوقی باید یک اسم حداقل 3 سیلابی انتخاب کرد .
    در ابتدای نام انتخاب شده باید کلمه ی موسسه ذکر شود . البته کلمه ی موسسه جز سیلاب اسم محسوب نمی شود.
    نام های انتخاب شده باید دارای معنی باشند ( ریشه فارسی داشته و بیگانه و لاتین نباشند ) و همچنین هم معنی با نام شرکت دیگر با حوزه فعالیت حقوقی نباشند .
    نام انتخاب شده باید مطابق با فرهنگ اسلامی باشد .
    اسم خاص باشد .( اسم خاص کلمه ای است که می تواند مستقیماَ نهاد جمله باشد و برای دلالت بر شخص ، شیء یا مفهومی به کار می رود ) .

مدارک لازم برای ثبت موسسه حقوقی

    کپی برابر اصل شناسنامه همه ی اعضای هیئت مدیره و شرکا
    کپی برابر اصل کارت ملی همه ی اعضای هیئت مدیره و شرکا
    تکمیل و امضای تقاضانامه موسسات حقوقی در دو نسخه
    تکمیل و امضای اساسنامه موسسات حقوقی در دو نسخه
    در صورتی که اشخاص حقیقی عضو هیئت مدیره یا سهامداران شرکت باشند . ارائه کپی روزنامه رسمی شخص حقوقی ( شرکت ) و معرفی نامه نماینده ( در سربرگ شرکت )
    کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده شخص حقوقی
    ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه .
    ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه.
    حداقل یکی از اعضای هیئت مدیره ی شرکت باید مدرک تحصیلی کارشناسی حقوقی داشته باشند.




:: بازدید از این مطلب : 377
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

بهترین و آسان ترین راه  اخذ اقامت در اروپا ثبت شرکت در اروپا می باشد. بیست و هشت کشور مختلف عضو اتحادیه اروپا هستند و ایت اتحادیه را تشکیل می دهند. که به طور کلی کشورهای عضو اتحادیه خوانده می‌شوند و عبارت‌اند از آلمان ، اتریش ، اسپانیا ، استونی، اسلوواکی ، اسلوونی ، ایتالیا ، ایرلند ، بلژیک ، بلغارستان ، پادشاهی متحده پرتغال ، جمهوری چک ، دانمارک ، رومانی ، سوئد ،  فرانسه ، فنلاند ، قبرس ، لاتویا ، لوکزامبورگ ، لهستان ، لیتوانی، مالت ، مجارستان ، هلند ، یونان و کرواسی. با اخذ  اقامت در اروپا از طریق یکی از این کشور های عضو اتحادیه اروپا می توان در کل کشور های اتحادیه اروپا و شنگن سفر کرد و یا به کار ، تحصیل و زندگی پرداخت .

اگر مایل به اخذ اقامت در اروپا هستید یکی از بهترین و آسان ترین راه های اخذ  اقامت کشورهای اروپایی از طریق  ثبت یک شرکت و فعالیت های اقتصادی می باشد . در صورتی که این راه را برای اقامت اروپا انتخاب نمایید تا ۵ سال اقامت موقت اروپا را دریافت خواهید کرد . به این اقامت اصطلاحا TR میگویند، یعنی Temporary Residence، اقامت موقت . سپس به مرحله ی  PR ، یعنی Permanent  residence  ، اقامت دائم می رسید و پاسپورت اروپایی دریافت  خواهید کرد .

امروزه افراد دنبال سریعترین و آسان ترن و مطمئن ترین راه هستند که به اقامت در اروپا ختم شود . اقامت اروپا پاسخ گوی بسیاری از نیاز ها و تمایلات  افکار تجاریست . همچنین خانواده های زیادی هستند که شرایط زندگی در کشورهای اروپایی را بهترین نوع زندگی شناخته اند و خواستار این نوع از زندگی هستند .

یکی از بی دردسر ترین راه های اخذ اقامت در اروپا این است که با ثبت شرکت ، یک شخصیت حقوقی به شاکله ی  یک شرکت با سود خود، سالیانه مالیاتش را بپردازد تا طی ۵ سال این انتخاب به اخذ اقامت دائم منجر شود . شما می توانید شرکتی ثبت کنید تا بعد از گذشت ۵ سال به وسیله ی آن بتوانید اقامت دائم خود را از اتحادیه اروپا بگیرید .

 مزایای ثبت شرکت در اروپا چیست ؟

    اقتصاد با ثبات و پایدار در کشور های عضو اتحادیه اروپا
    پیشرو نیروی مالی
    سیاست های نوآورانه و تغییر در جهت پیشرفت کشور های عضو اتحادیه
    بهره مندی و استفاده از مزایا و معافیت های مالیاتی
    وجود نیروی کار حرفه ای و متخصص
    زیر ساخت های پیشرفته کشورهای اروپایی
    زندگی و اقامت در یکی از بهترین کشور های عضو  اتحادیه اروپا
    مالکیت صد در صد شرکت برای اعضای اشخاص خارجی
    امکان اخذ آسان و راحت ویزاِی آمریکا ، کانادا ، استرالیا و ….
    افتتاح حساب شرکتی و شخصی
    استفاده از نام تجاری و آرم تجاری ( برند ) اروپائی
    قوانین تجاری و گمرکی آزاد در داخل اتحادیه اروپا
    دسترسی به تمام نواحی اروپای شینگن برای مسافرت ، تحصیل ، تجارت و  اقامت طولانی مدت
    امکان درخواست اقامت دائم پس از ۳ سال



:: بازدید از این مطلب : 364
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

کلیات
این منطقه به موجب تبصره 20 قانون برنامه اول و بند د تبصره 25 برنامه دوم به رسمیت شناخته شد و از شهریور 1372 واحد ویژه گمرک ایران در این منطقه تاسیس گردید و با هدف فعالیت اقتصادی در زمینه ساخت و ساز،بهره برداری از انبار و ترانزیت کالا و بسته بندی و ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی و رفاهی و اقامتی شروع به کار کرد.ملاحظه می شود که پشتیبانی از تولید و تامین کالا برای مصرف داخلی ضروری بوده و نیز می توان از این منطقه برای تولید صادرات غیر نفتی استفاده نمود.سیرجان در غرب استان کرمان واقع می باشد و جمعیت آن حدود 300 هزار نفر بوده و مساحت آن حدود 18409 متر مربع می باشد و آب و هوای آن نیمه کویری و شبیه کرمان است.ویژگی خاص این منطقه محل تلاقی راه های ارتباطی استان خراسان،سیستان و ببلوچستان،یزد،فارس و هرمزگان می باشد.با توجه به دسترسی به خلیج فارس و اقیانوس هند،سیرجان منطقه اقتصادی جالبی از نظر واردات و صادرات کشور ایران به کشورهای آسیای میانه و کشورهای دیگر،از طریق خلیج فارس می باشد.جاده و خط آهن سراسری می تواند در این منطقه به عنوان حلقه ارتباطی در حمل کالا و مسافر نقش مهمی را به عنوان یک قطب اقتصادی ویژه ایفا کند.
آب و هوای معتدل و خشک این منطقه و نزدیکی آن به مرزهای آبی و شهرهای داخلی کشور،دسترسی به انرژی،آب،نیروی انسانی و امکانات حمل هوایی می تواند آن را از بهترین مناطق آزاد ویژه اقتصادی معرفی نماید.علاوه بر آن منطقه سیرجان دارای ذخایر زیرزمینی مانند معدن سنگ آهن-سنگ مرمر می باشد.


فعالیت های مجاز در منطقه ویژه سیرجان
به موجب بند د تبصره 25 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی راجع به مناطق آزاد ویژه اقتصادی فعالیت های مجاز در مناطق از جمله منطقه ویژه سیرجان به شرح ذیل می باشد:
-نگهداری امانی کالا؛
-تسریع و تسهیل در دستیابی به کالا برای نزدیک کردن صحنه فعالیت صاحبان کالا اعم از مواد اولیه ماشین آلات و سایر کالاهای ساخته شده مصرف کنندگان داخلی به منظور پشتیبانی از تولید داخلی کشور؛
-پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه؛
-فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت دستیابی خریداران عمده داخلی و خارجی به کالاهای مورد نیاز خود در این مناطق،نزدیک کردن بازارهای تجاری منطقه ای و بسط و توسعه تجارت خارجی کشور؛
-ایجاد عرضه فعالیت های تجاری منطقه ای با توجه به بازارهای کشورهای آسیای میانه قفقاز و ماورای قفقاز ارتباط با کشورهای آسیایی و اروپایی و سایر نقاط و بهره برداری مفید از این بازارها با استفاده از تمامی تسهیلات ترانزیت داخلی و خارجی وصادرات مجدد؛
-جذب سرمایه و امکانات داخلی و خارجی برای موارد فوق الذکر به منظور نیل به اهداف مورد نظر با رعایت قوانین و مقررات مربوط
ورود کالا از خارج یا مناطق آزاد کشور به منطقه ویژه با کم ترین تشریفات گمرکی انجام می شود و در مورد کالای ترانزیت داخلی به منطقه بر طبق مقررات مربوط(از ماده 178 تا 190 آیین نامه اجرایی ترانزیت کالا در منطقه سیرجان)انجام خواهد شد.
ممکن است مدیریت منطقه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط واگذار گردد و هزینه های تخلیه،بارگیری و انبارداری کالا در منطقه توسط مدیریت دولتی بر اساس تعرفه تهیه شده و به تصویب اکثریت وزرای عضو شورای عالی می رسد.ماده 10-6 آیین نامه اجرایی بند د تبصره 25 سایر موارد مانند تشریفات ترانزیت خارجی کالا،جواز عبور بین المللی برای وسائل نقلیه موتوری مسافران یا سیاحان(ماده 193 تا 196)،کالای انتقالی(ماده 199 تا 206)،واردات کالا،قوانین و مقررات آئین نامه ها،اسناد و مدارک و ترخیص قطعی کالا شامل عملیات نحوه فروش و ترخیص کالا در منطقه و قوانین امور گمرکی ترخیص قطعه کالا،ورود دستگاه های فیلمبرداری و عکس برداری هوایی و اشیاء و دستگاه های مطالعات علمی و آموزشی و غیره می تواند تابع تشریفات آیین نامه واردات موقت باشد .وسائط نقلیه و محفظه های مخصوص حمل کالا و بالاخره به منظور طی مراحل ترخیص قطعی کالای وارده یا "دپو" شده در منطقه ویژه توسط شرکت یا شخص حقوقی،در پیش فاکتور این جمله باید قید گردد:
Price ex-ware-house+Name of the Special Economic Zone.
در خاتمه مدارک و اسناد مورد نیاز ترخیص قطعی کالا در منطقه ویژه پس از ارائه اصل پیش فاکتور و مدارک لازم مندرج در آئین نامه به گمرک مستقر در منطقه جهت ترخیص کالا مراجعه می شود و پس از طی تشریفات هزینه ها و عوارض منطقه ویژه اقتصادی نیز پرداخت می شود و با ارائه قبض ware house receipt  و برگ سبز گمرکی،ترخیص کالا صورت می گیرد.در ضمن هزینه های انبارداری،تخلیه و بارگیری،بیمه محلی کالا از قبیل آتش سوزی و غیره به حساب منطقه ویژه قبل از خروج کالا باید پرداخت گردد تا قبض درآمد سازمان صادر شود.شایان ذکر است که در منطقه ویژه اگر شخص ایجاد کارخانه تولیدی بنماید از کلیه حقوق و عوارض گمرکی برای واردات معاف می باشد.
مدارک لازم جهت ثبت شرکت در سیرجان با توجه به قالب شرکت متغیر است. از میان شرکت های هفت گانه،شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود،از زمره شرکت های متداول محسوب می شوند.پس از انتخاب قالب  و موضوع شرکت ،چنانچه فعالیت شما نیازمند مجوز باشد اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح الزامی باشد.


مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص :
1-تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص
2-تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص
3-ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
4-فتوکپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین
5- فتوکپی کارت ملی  برابر اصل شده  تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین
6-در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی،شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت)و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی
7-در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی(اعم از حقیقی و حقوقی)
8-ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای کلیه اعضا ی هیات مدیره و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت(مراکز پلیس +10)
9-ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه ی اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111و 126 قانون تجارت برای آن ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیر عاملی وجود ندارد.در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه:کلیه اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.
10-ارائه اقرارنامه بازرس یا بازرسان در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه هیچگونه نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیر عامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند و خود و یا همسرشان نیز از مدیران و مدیر عامل شرکت بطور موظفی حقوق دریافت نمی دارند .در صورت کشف خلاف مشمول بند 3 ماده 243 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خواهد بود.ارائه گواهی عدم سوءپیشنه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت لازم می باشد.در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه:بازرس(بازرسین)اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.
11-ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه
12-ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه
13-پرداخت فیش 40.000 ریال بعنوان هزینه
14-ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت
مدارک لازم جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود:
-تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در 2 برگ
-شرکت نامه 2 برگ
-اساسنامه 2 جلد
-صورت جلسه مجمع عمومی موسسین 2 نسخه
-فتوکپی شناسنامه شرکاء و مدیران برابر اصل
-قتوکپی کارت ملی
-اخذ و ارائه ی مجوز در صورت نیاز
مراحل ثبت:
1-آماده نمودن مدارک مورد نیاز با توجه به نوع شرکت
2-مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت و تکمیل اطلاعات خواسته شده و تعیین نام شرکت
3-ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها
4-در صورت عدم نقص مدارک، دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت ها صادر می شود و مسئول دفتر شروع به ثبت و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید و در نهایت آگهی تاسیس صادر می شود.



:: بازدید از این مطلب : 387
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

بعضی اوقات مبتکرین ابتکارات جدیدی را بوجود می آورند که به وسیله آن محصول را بهتر معرفی می نمایند و در حقیقت محصول سابق را به وسیله و فرم جدیدتری به بازار عرضه می کنند و چون این طرح ها در نتیجه زحمات و ابتکار افراد بوجود می آید،لذا بایستی مورد حمایت قانون قرار گیرد.البته جنبه هنری اشکال و ترسیمات از اختراع بیشتر است و در حقیقت حد وسط هنر و اختراع است.مثلاَ طرح مدل های مخصوص لباس های زنانه از طرف طراحان مشهور پارسی یا اشکال مختلف و متنوع شیشه های عطر و یا شکل مخصوص شیشه های نوشابه و یا نقش های لاستیک های کارخانه های مختلف و غیره که بیشتر جنبه ذوقی و هنری دارد و در اثر ابتکار اشخاص بوجود می آید،اصولاَ بایستی از طرف مقامات صلاحیتدار تحت حمایت قرار گیرد.بطور قطع چنین اشکالی نباید شبیه اشکال موجود در طبیعت باشد،چه در این صورت ابتکاری نخواهد بود و همچنین ممکن است این اشکال جنبه ی اختراعی نیز پیدا کنند.چنانچه طرح های مختلف لاستیک های اتومبیل برای جلوگیری از لغزش ماشین ها اگر بهتر از سابق باشد ممکن است بصورت اختراعی به ثبت برسد و بعلاوه ممکن است آن را به صورت علامت تجارتی نیز به ثبت رساند.
از نظر قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری"هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط،رنگ ها و یا بدون آن،به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد،طرح صنعتی است.در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی باشد" .


شخصی که طرح جدیدی را بوجود آورده است یا اگر وی به موجب یک قرارداد استخدام یا فروش به کارفرمای او تعلق پیدا کرده باشد می تواند ثبت طرح را تقاضا کند.متقاضی می تواند یک شخص حقیقی یا یک شخص حقوقی باشد.طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید و یا اصیل باشد و از طریق انتشار در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشا نشده باشد.لذا طرح هایی که تکراری باشند؛طرح هایی که تنها در نتیجه عملکرد فنی محصول ایجاد می شوند؛طرح های حاوی نمادها یا نشان های رسمی؛طرح های مخالف نظم عمومی یا اخلاق حسنه قابل ثبت نیستند.از جمله مهم ترین مزایای ثبت طرح صنعتی،حق استفاده انحصاری و ایجاد انگیزه برای تحقیقات و نوآوری است که خود زمینه ساز انتقال تکنولوژی و عامل مهمی برای توسعه و جلب سرمایه گذاری های خارجی است.البته در کشورهایی که اشکال و ترسیمات صنعتی مورد حمایت قانونی قرار نمی گیرند،دیگر حق استفاده انحصاری قابل تصور نیست و همه کس از آن می تواند استفاده کند،منتهی اغلب کشورها پیش بینی های لازم را نموده و قوانینی را به تصویب رسانده اند.
*مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی عبارتست از:
-مدارک مثبت هویت متقاضی و طراح؛(نظیر کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده برای اشخاص حقیقی و آگهی تاسیس و آخرین تغییرات جهت اشخاص حقوقی به صورت خوانا)
-چنانچه طرح صنعتی دو بعدی باشد،5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه
-چنانچه طرح صنعتی سه بعدی باشد،5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه
-درخواست کتبی(به صورت اسکن شده و الصاق آن در پرونده الکترونیکی)مبنی بر عدم ذکر اسم طراح،چنانچه طراح نخواهد بود اسم وی ذکر شود.
-رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه و در صورتی که اظهارنامه شامل دو یا چند طرح صنعتی است رسید مربوط به پرداخت هزینه های اضافی
-مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.
-مدارک نمایندگی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید
*شرایط و مشخصات فنی تصاویر ارسالی
-سایر تصاویر حداکثر A4 باشد وحتماَ بصورت عمودی اسکن شود.
-در تصویر ارسالی طرح باید در یک زمینه ساده،به نحوی که قابل رویت باشد قرار گیرد.
-تصویر کالا بصورت رنگی باشد و حداکثر حجم آن  KB500 باشد.
ثبت طرح صنعتی مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است که از طریق سامانه ی اینترنتی به نشانی http://www.iripo.ssaa.ir انجام می گیرد.شایان ذکر است ،متقاضیان محترم علاوه بر ثبت اظهارنامه ی طرح صنعتی،می توانند سایر درخواست های خود را نظیر ویرایش اظهارنامه طرح صنعتی و چاپ و پیگیری اظهارنامه  از طریق همین  سامانه اعلام نمایند و از تصمیم اداره مطلع شوند.
مراحل ثبت طرح صنعتی:
1-آماده نمودن مدارکی که در فوق ذکر شد.
2-ورود به سامانه  http://www.iripo.ssaa.ir و تکمیل مراحل خواسته شده
این مراحل عبارتست از:
1-مشخصات مالک،نماینده قانونی،دریافت کننده ابلاغ،مشخصات طرح و ...
2-بارگذاری ضمائم اظهارنامه(مدارک مثبت هویت(حقیقی/حقوقی)،تصویر کالا،وکالتنامه)
3-بازبینی اطلاعات و ضمائم
4-پرداخت هزینه و دریافت شماره اظهارنامه (پرداخت هزینه به منزله تایید و ثبت نهایی اظهارنامه تلقی شده،و استرداد هزینه و تغییر اطلاعات و ضمائم امکان پذیر نمی باشد).
5-پس از دریافت شماره اظهارنامه چنانچه تقاضای ثبت طرح صنعتی مورد پذیرش مرجع ثبت قرار گیرد مراتب به صورت پست الکترونیکی(ایمیل) ویا پیامک به متقاضی اعلام می گردد و وی باید ظرف 30 روز پس از تاریخ اعلام،جهت پرداخت هزینه های مربوط به ثبت طرح صنعتی  از طریق سامانه به پرداخت هزینه اقدام نماید.در صورت عدم پرداخت هزینه در مهلت مقرر ،اظهارنامه کان لم یکن تلقی می گردد.این مهلت برای متقاضیان مقیم خارج 60 روز است.
6- درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران.
7-در انتها آگهی رسمی روزنامه را ا ز طریق سامانه به اداره ارجاع دهید.
قابل توجه است،مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود.این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه مربوط تمدید نمود.پس از انقضاء هر دوره که از پایان دوره شروع می شود یک مهلت شش ماهه برای پرداخت هزینه تمدید گردیده و همچنین جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.
چند نکته:
-تقاضانامه ثبت را می توان بطور مستقیم یا  از طریق وکیل تسلیم نمود.
-متقاضی می تواند تا زمانی که اظهارنامه در جریان بررسی است آن را مسترد نماید.
-چنانچه طرح صنعتی به هر دلیلی رد شود می توان نسبت به رد آن اعلام اعتراض کرد تا پرونده جهت بررسی به کمیسیون ارسال شود.



:: بازدید از این مطلب : 398
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 آذر 1397 | نظرات ()