نوشته شده توسط : ali

 


 

امروزه بسیاری از شرکت ها در زمینه ی آرایشی بهداشتی به فعالیت می پردازند . جهت آشنایی شما عزیزان از شرایط ثبت این شرکت ، در ذیل توضیحاتی در این رابطه آورده ایم .

همان طور که از کلمه شرکت مشخص است ، شرکت از شراکت ریشه می گیرد و این بدین معنی است که ثبت شرکت می بایست توسط بیش از یک نفر شریک صورت گیرد. با توجه به این توضیح، شرکت ها انواع مختلفی دارند که هر یک از لحاظ ثبتی با دیگری متفاوتند ، پر کاربردترین و رایج ترین ثبت شرکت ، ثبت شرکت بامسئولیت محدود است که از لحاظ حداقل اعضاء یا شرکا کمترین تعداد یعنی 2 نفر را نیاز دارد . این شرکت، برای استفاده تجاری به صورت بازرگانی برای موضوع هایی نظیر " آرایشی بهداشتی" ، آشامیدنی، مواد غذایی و تمامی موضوعاتی که نیاز به شرکت در مناقصات ندارند بسیار مناسب است.
پس از ثبت شرکت بامسئولیت محدود ، ثبت شرکت سهامی خاص نیز از جمله ثبت شرکت های رایج و پرکاربرد است. در ذیل به بررسی بیشتر در رابطه با این شرکت ها می پردازیم .

ثبت شرکت آرایشی بهداشتی بامسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود به اصطلاح شرکت دوستانه و خانوادگی است و بیشتر بین افرادی که با هم دوستی و روابط مالی دارند تشکیل می گردد. چنانچه دو یا چند نفر بخواهند شرکتی تاسیس کنند که بار مسئولیت زیادی برای آن ها نداشته باشد باید شرکت خود را با مسئولیت محدود به ثبت برسانند.
در شرکت بامسئولیت محدود ، هر یک از شرکا تا میزان سرمایه خود در قروض و تعهدات شرکت متعهد می شود. همچنین برای ثبت شرکت بامسئولیت محدود نیاز به واریز سرمایه در حساب بانکی و یا باز کردن حساب بانکی در هنگام تاسیس نمی باشد.
مدارک مورد نیاز ثبت شرکت با مسئولیت محدود :
1. تقاضانامه ثبت شرکت ( فرم چاپی ) 2 برگ
2. شرکت نامه رسمی ( فرم چاپی ) 2 برگ
3. اساسنامه شرکت
4. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره 2 نسخه
5. فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا و مدیران ( اگر مدیر خارج از سهامداران انتخاب شود)
6. اخذ و ارائه مجوز مربوطه ( در صورت نیاز )
اوراق تقاضانامه و شرکت نامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند.

ثبت شرکت آرایشی بهداشتی سهامی خاص
هر گاه چند نفر بخواهند یک شرکت تشکیل دهند که در آن هر یک از شرکا به میزان سرمایه خود مسئولیت داشته باشند، باید یک شرکت سهامی خاص به ثبت برسانند.
شرکت سهامی خاص از حداقل 3 سهامدار و 2 بازرس تشکیل می شود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص :
1. اظهارنامه شرکت ( فرم چاپی ) 2 برگ
2. اساسنامه شرکت 2 جلد
3. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین 2 نسخه
4. صورتجلسه هیات مدیره با امضای مدیران منتخب 2 نسخه
5. فتوکپی شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسین
6. ارائه گواهی پرداخت حداقل 35 % سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا افتتاح شده است.
7. ارائه مجوز در صورت نیاز ( بنا به اعلام اداره ثبت شرکت ها )
8. ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری ( اگر آورده شرکت غیر نقدی منقول و یا غیرمنقول باشد) .
9. ارائه اصل سند مالکیت ( اگر اموال جزء سرمایه شرکت باشد ).



:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


ثبت شرکت در اسلواکی نسبت به ثبت شرکت در سایر کشورها مزایای منحصر به فرد خود را دارد. در این باره مختصرا از مزایای ثبت شرکت در اسلواکی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

افرادی که در پی اقامت از طریق ثبت شرکت در اروپا و کشورهای عضو شینگن هستند ولی توان مالی قوی ندارند می توانند اقدام به ثبت شرکت در اسلواکی کنند ، زیرا هزینه های ثبت شرکت در اسلواکی از جمله کم هزینه ترین ثبت شرکت بین المللی می باشد.

ثبت شرکت در اسلواکی را می توان در دسته راحت ترین و بهترین ثبت در کشورهای خارجی از حیث هزینه و همچنین زمان نام برد، از نظر زمانی ثبت شرکت در اسلواکی از جمله زود بازده ترین روش های مهاجرت به اروپا می باشد که حداکثر زمان ثبت شرکت در این کشور ۸ ماه می باشد که تمام امور ثبت شرکت در اسلواکی انجام شود.

اسلواکی کشوری محصور به خشکی در اروپای مرکزی است. جمعیت آن حدود ۵٫۴ میلیون نفر و پایتخت آن براتیسلاوا است. شهر براتیسلاوا ۴۱۳ هزار نفر جمعیت دارد. واحد پول این کشور یورو است.

این کشور از غرب با جمهوری چک و اتریش، از شمال با لهستان، از شرق با اوکراین و از جنوب با مجارستان هم‌مرز است.

اسلواکی در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا و در ۱ ژانویه ۲۰۰۹ به منطقه یورو پیوست. اسلواکی همچنین عضوی از منطقه شنگن، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و سازمان ملل متحد می باشد.

اسلواکی به همراه اسلوونی ، استونی ، لتونی و لیتوانی تنها کشورهای کمونیست سابق هستند که اکنون هم‌زمان عضو اتحادیه اروپا، منطقه یورو، منطقه شنگن، و سازمان ناتو می‌باشند.

براتیس لاوا پایتخت کشور اسلواکی می باشد که جمعیتی در حدود ۵۰۰ هزار نفر دارد و از زیباترین پایتخت های کشورهای اروپایی محسوب می شود. فاصله این شهر تا سایر پایتخت های کشورهای اروپایی مانند وین و پراگ در حدود یک ساعت می باشد. از نظر جمعیت، جمعیت اسلوکی قریب به ۵/۵ میلیون نفر و از نظر مساحت در رتبه یکصد و بیست و هفتم جهان قرار دارد.

واحد پول این کشور یورو است. اقتصاد اسلواکی به تولید و صدور خودرو و وسایل الکترونیکی، به ویژه به آلمان وابسته است و موتور محرکه رشد اقتصادی اسلواکی به طور انحصاری تقاضای خارجی است.

همانگونه که می دانید کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت یکپارچه و یک واحد می باشند که هر کدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منزله شهری از یک کشور محسوب می شوند و ورود و اقامت در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منزله ورود و اقامت در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد و شخصی که بتواند اقامت یا تابعیت هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دریافت کنم به عبارتی تابعیت یا اقامت سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز دریافت کرده است.

اقامت از طریق ثبت شرکت در اسلواکی

با توجه به مواردی که گفته شد شخصی که اقدام به ثبت شرکت در اسلواکی نماید در صورت تمایل می تواند شعبه و نمایندگی از شرکت خود در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاسیس نماید، برای ثبت شرکت در اسلواکی بین ۵ تا ۸ ماه زمان نیاز دارد و از این طریق می توان اقامت در کشور اسلواکی را اخذ کرد.

خوب است بدانید که تاسیس شعبه در کشور اسلواکی نیز می تواند اخذ اقامت در همان کشور عضو اتحادیه اروپا را به همراه داشته باشید که این نیز از جمله مزایای ثبت شرکت در اسلواکی می باشد؛ به طور مثال شخصی که اقدام به ثبت شرکت در اتریش یا ثبت شرکت در آلمان می نماید ولی به دلایلی نمی تواند این امر را به سرانجام برساند می تواند ابتدا اقدام به ثبت شرکت در اسلواکی نموده و سپس شعبه از شرکت ثبت شده خود را در کشور های مورد نظر تاسیس و از زمان شروع فعالیت اقتصادی ، می تواند پروسه اقامت برای خود و خانواده اش در آن کشور را نیز پیگیری نماید.

 



:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


اگر قصد ثبت برند در شیراز را دارید به شما پیشنهاد می شود تا پایان این مقاله را مطالعه کنید.

شیراز مرکز استان فارس و یکی از کلان شهر های ایران است.

طبق آمارگیری های انجام شده جمعیت آن در سال 1395 بیش از 1565000 نفر گزارش شده است.

این شهر پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران است که در سال 1296 خورشیدی پس از تهران و تبریز، نهاد شهرداری در آن تاسیس شده است. شیراز به دلیل قرار گرفتن در مسیر های تجاری داخل ایران به جنوب ایران مانند بندر بوشهر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است همچنین با توجه به مرکزیت نسبی شیراز در منطقه زاگرس جنوبی و قرار گرفتن آن در یک منطقه نسبتا حاصل خیز، از گذشته های بسیار دور محلی طبیعی برای انجام مبادلات کالا بین کشاورزان و عشایر بوده است.

ثبت برند در شیراز
با توجه به قوانینی که برای شرکت ها وجود دارد، نام شرکت ها بسیار طولانی و چند سیلابی است به همین دلیل داشتن یک برند کوتاه و با معنی برای محصولات و خدمات شرکت، سبب شناخته شدن راحت آن می شود. همچنین از دیگر مزیت های یک برند مناسب این است که به راحتی در ذهن مردم جای می گیرد و تبلیغات آن در رسانه ها، جراید و همچنین تبلیغات دهان به دهان بسیار ساده تر انجام می شود. به همین دلیل است که برند و ثبت برند را رکن اصلی تبلیغات می دانند. همچنین با به ثبت رساندن برند می توان اقدام به دریافت استاندارد، صادرات، اعطای نمایندگی و… کرد.

برند می تواند یک نام تجاری باشد یعنی از یک یا چند واژه با معنا تشکیل شده باشد و یا به صورت علامت تجاری که به آن آرم یا لوگو نیز گفته می شود، باشد. ثبت برند به دو صورت حقیقی و حقوقی انجام می شود. در ثبت برند به صورت حقیقی، صاحبان برند اشخاص حقیقی هستند و ثبت برند حقوقی نیز به این معنی است که مالک برند شرکت ها و موسسات هستند. در ادامه تمامی مدارک مورد نیاز برای انواع ثبت برند در شیراز را نام می بریم.

ثبت برند در شیراز

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در شیراز

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی
ارائه کپی برابر اصل مدارک هویتی (کپی شناسنامه و کارت ملی)
ارائه 1 نمونه از برند مورد نظر در اندازه 6*6
ارائه کپی پروانه کسب متقاضی
ارائه کارت بازرگانی در صورتی که قصد دارید برند خود را به زبان لاتین به ثبت برسانید.
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی
کپی همه ی مدارک شخص حقوقی (آگهی تاسیس، روزنامه تاسیس و همه تغییرات مربوط به شرکت)
ارائه مجوز های مورد نیاز مانند:
جواز تاسیس، جواز صنایع، پروانه بهره برداری و همچنین ارائه همه مدارکی که ثابت می کند مدیر عامل و رئیس هیات مدیره مشغول به کار هستند.
ارائه مدارک هویتی مدیرعامل (کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی)
ارائه کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی کسانی که در شرکت حق امضا دارند.
ارائه 1 نمونه از برند در خواستی در ابعاد 6*6
داشتن کارت بازرگانی برای کسانی که می خواهند برند خود را به زبان لاتین به ثبت برسانند الزامی است.
مراحل ثبت برند در شیراز
اولین و مهمترین گام در ثبت برند، انتخاب نام، تصویری زیبا و در عین حال با معنا است. نام انتخابی باید با نوع کالا و یا خدماتی که به مشتری ارائه می شود همخوانی داشته باشد و نکته دوم که در انتخاب نام باید به آن توجه شود این است که نام انتخابی باید به گونه ای باشد که در آینده توان مشهور شدن را داشته باشد.
جمع آوری مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در شیراز (به تمامی مدارک مورد نیاز اشاره شد)
در این مرحله شما باید قبل از ثبت برند خود، آن را استعلام کنید.
تکمیل و ارسال اظهار نامه ثبت برند گامی بعدی شما خواهد بود.
بعد از ارسال اظهار نامه ثبت برند، پرونده شما در نوبت و صف بررسی قرار می گیرد.
بعد از دریافت و مطالعه ابلاغیه پذیرش، شما باید با توجه به اطلاعاتی که در ابلاغیه وجود دارد، کپی برابر اصل همه مدارکی که در سایت آپلود کرده اید را با خود به اداره مالکیت معنوی برده و اقدامات لازم را برای تشکیل پرونده فیزیکی انجام دهید.

ادامه مراحل ثبت برند در شیراز
بعد از تشکیل پرونده فیزیکی باید هزینه مربوط به انتشار آگهی درخواست ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی را پرداخت کنید. بعد از انتشار آگهی شما، اشخاص ثالث تنها 30 روز فرصت دارند تا اگر اعتراضی نسبت به ثبت برند مورد نظر شما دارند، به صورت قانونی برای طرح اعتراض خود اقدام کنند.

بعد از گذشت 30 روز اگر هیچ گونه اعتراض و ادعایی از طرف اشخاص ثالث نسبت به ثبت برند مورد نظر شما وجود نداشت، در این صورت نوبت به پرداخت هزینه هایی مانند هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم، هزینه انتشار روزنامه رسمی و حق الثبت می رسد.

بعد از طی تمام مراحلی که در فوق ذکر شد، شما باید هر دو روزنامه رسمی را به همراه همه مدارک به صورت حضوری به اداره مالکیت برده و با ارائه رسید خود، برند به ثبت رسیده خود را تحویل بگیرید.

نکته:

مدت اعتبار هر برند به ثبت رسیده 10 سال است. پس از اتمام مدت زمان 10 ساله شما تنها 6 ماه فرصت دارید که نسبت به تمدید آن اقدام کنید در غیر این صورت برند از مالکیت شما خارج شده و هر کسی که قصد ثبت برند شما را داشته باشد می تواند اقدام به ثبت آن کند.



:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 


ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی
عبارات و کلمات کلیدی:
GOCR : سرنام کلمات عبارت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به زبان انگلیسی .
OCR : سر نام کلمات عبارت اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به زبان انگلیسی .
قانون : منظور قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی مصوب می باشد .
آئین نامه اجرایی : آئین نامه مصوب مربوط به قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی
CRCS: سرنام کلمات عبارت " سامانه جامع ثبت شرکت ها " به زبان انگلیسی. این سامانه از دو بخش اینترنتی و درون سازمانی تشکیل شده است. بخش اول به منظور پذیرش ثبت تاسیس و تغییرات شرکت ها و همچنین شعب و نمایندگی شرکت های خارجی و بخش دوم در کلیه ادارات ثبت در اختیار کارشناسان به منظور بررسی درخواست متقاضیان و صدور آگهی ثبت می باشد .
مجلس : منظور قوه مقننه یا مجلس شورای اسلامی می باشد.
شخص : به یک فرد حقیقی یا حقوقی ( شرکت ، موسسه و غیره ) گفته می شود.
یک نکته در مورد عبارت GOCR : تا قبل از سال 1386 ، اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری (GOCR) با نام اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت معنوی شناخته می شد ، به همین دلیل در قوانین و مقررات و آئین نامه نام اخیر را مشاهده می کنیم .
فیلتر عنوان
نمایش تعداد



:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 



مؤسسات غیر تجاری مؤسساتی هستند که فعالیت تجاری انجام نمی دهند بر طبق ماده 1 آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجاری مقصود کلیه تشکیلات و مؤسسات است که برای مقاصد غیر تجاری از قبیل امور علمی و ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه مؤسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند. مدارک مورد نیاز دو نسخه تقاضا نامه همراه با دو نسخه اساسنامه و صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین،کپی مصدق شناسنامه مؤسسین،تقاضانامه حاوی مشخصات نام،موضوع،تابعیت،مرکز،اسامی مؤسسین،تاریخ تشکیل مدیر،یا مدیران اشخاصی که در مؤسسه حق امضاء دارند،دارائی مؤسسه،آدرس شعبه ،نام مدیر،مدیران شعبه می باشد که توسط مؤسسین امضاء می شود. در نسخه اساسنامه که تمام صفحات آن تمام مؤسسین امضاء می گردد و در صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین مدیران و صاحبان امضاء مجاز تعیین می گردد مؤسساتی که فعالیت آنها مشمول بند الف ماده 2 آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجاری شود(ماده 2 بند الف مؤسساتی که مقصود از تشکیل آن جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد) بر طبق بند ه ماده 6 همان آئین نامه باید از شهربانی مجوز دریافت نماید .
کارشناس تأسیس همزمان محتویات و مدارک شرکت را با توجه به نوع آن چک می کند علاوه بر آنکه منع قانونی نداشته باشد موظف است تمام محتویات پرونده را نیز در داخل سیستم چک کند
مراحل اداری :
متقاضی پس از آنکه تصمیم به ثبت هر یک از انواع شرکت را گرفت،به حسابداری اداره مراجعه می کند و مدارک شرکت مورد نظر را خریداری و به ترتیبی که در فوق اشاره شد،کامل می کند و تمام مدارک را در داخل یک پوشه پانچ می کند. متقاضی دوباره به حسابداری مراجعه می کند و فیش تعیین نام را دریافت و به شعبه بانک ملی اداره که فقط برای امور ثبتی اختصاص دارد مراجعه و فیش تعیین نام را پرداخت می نماید مؤسسات و شرکت های تعاونی فاقد فیش تعیین نام می باشند. متقاضی نامهای درخواستی خود را بر روی برگه ای می نویسد و بعد پرونده را به کارشناس بررسی کننده پرونده تحویل می دهد کارشناس پرونده را از نظر محتویات و کامل بودن مدارک چک می کند و بعد پرونده در اختیار کاربران کامپیوتر قرار می گیرد . کاربران کامپیوتر تمام محتویات پرونده شامل مشخصات اساسنامه،شرکت نامه،تقاضانامه و صورت جلسات را وارد سیستم می کنند بعد از آنکه محتویات مدارک وارد سیستم شد به متقاضی کد درخواست داده می شود که دستیابی به محتویات پرونده در قسمت های مختلف اداری از طریق وارد کردن کد درخواست امکان پذیر است.
همکاری
متقاضی همراه با پرونده به واحد تعیین نام مراجعه می کند و کارشناس تعیین نام پس از جستجو در کامپیوتر نام های درخواستی متقاضی را جستجو می کند. به ترتیب اولویت یکی از نام ها را برای او تعیین می کند در این قسمت کارشناس پرونده مشخص می شود و محتویات پرونده از طریق کامپیوتر برای کارشناس تأسیس ارسال می گردد و همزمان متقاضی نیز با اصل پرونده به کارشناس مربوطه مراجعه می نماید .کارشناس تأسیس همزمان محتویات و مدارک شرکت را با توجه به نوع آن چک می کند علاوه بر آنکه منع قانونی نداشته باشد موظف است تمام محتویات پرونده را نیز در داخل سیستم چک کند که مبادا در فعالیت شرکت و محتویات غلط املائی داشته باشد ریاست، اعضاء، میزان سرمایه و سهام و یا سهم شرکت با اوراق مغایرت نداشته باشد.
مؤسساتی که فعالیت آنها مشمول بند الف ماده 2 آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجاری شود(ماده 2 بند الف مؤسساتی که مقصود از تشکیل آن جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد) بر طبق بند ه ماده 6 همان آئین نامه باید از شهربانی مجوز دریافت نماید
اگر ایرادات در محتویات داخل سیستم مشاهده شود کارشناس ایرادی می زند و متقاضی مراجعه می کند که نواقص و ایرادات را رفع کند و دوباره برای کارشناسی ارسال نماید در این قسمت است که اگر نوع شرکت سهامی خاص باشد متقاضی برای تهیه گواهی بانکی باید اقدام کند و اگر سهامی عام باشد کارشناس اجازه پذیره نویسی را صادر می کند همچنین اگر موضوع فعالیت نیز احتیاج به مجوز داشته باشد توسط کارشناس استعلام صادر می شود . درغیر این صورت مراحل اداری انجام می گیرد. مراحل اداری موارد فوق منوط به تهیه مدارک و طی شدن مراحل خود را دارد. هر گاه کارشناسی منع قانونی در پرونده را مشاهده نکرد. آگهی تأسیس را از طریق سیستم صادر می کند؛« قبل از مکانیزه شدن واحد تأسیس آگهی تأسیس بررسی اوراق خاص توسط کارشناس تهیه می گردید.» و آن را تأیید می کندو متقاضی را به اتاق رئیس اداره برای گرفتن امضاء راهنمایی می کند. همزمان محتویات پرونده نیز از طریق کامپیوتر برای رئیس اداره ارسال می شود. بعد از تأیید رئیس محتویات پرونده از طریق سیستم برای کارشناسی عودت داده می شود.
همکاری
کارشناس یک نسخه از تمام مدارک ثبتی را مهر نسخه اداره می زند،حق ثبت شرکت را نیز با توجه به میزان سرمایه شرکت تعیین می نماید از طریق سیستم صحت مدارک ارسالی را تأیید به حسابداری ارسال می نماید در حسابداری حق ثبت،حق الدرج آگهی شرکت در روزنامه کثیرالانتشار اخذ می گردد برای محتویات پرونده به قسمت ثبت دفاتر مراجعه نماید مدارکی را که مهر اداره را دارد در داخل پرونده جداگانه ای همراه با آگهی تأسیس قرار دهد. و به مسؤول ثبت دفاتر تحویل می دهد در این قسمت است که به شرکت شماره ثبت داده می شود مشخصات و محتویات در دفاتر مخصوص ثبت می شود ذیل دفتر توسط فردی که مجاز به امضاء آن است امضاء می شود و آگهی تأسیس در قسمت دبیرخانه مهر و شماره می شود و یک نسخه از آگهی تأسیس به متقاضی برای درج در روزنامه رسمی داده می شود و از هر یک از مدارک یک نسخه به متقاضی داده می شود مهر اداره برای آن زده می شود و به این ترتیب شرکت به ثبت می رسد .



:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali


فواید ثبت برند
هدف از این مقاله آشنائی با نام برند و اینکه چه مزایائی برای شخص حقیقی و حقوقی میتواند داشته باشد .
برند یک نام تجاری می باشد که در دنیای امروز بسیار آن را می شنویم . این نام را می توان به صورت فارسی و یا انگلیسی ( در اصطلاح فینگلش ) ثبت نمود .
تولید کنندگان و یا وارد کنندگان کالاها می توانند نام مورد تقاضای خود را منحصرا به نام شرکت و یا به نام شخص حقیقی ثبت نمایند و این نام را بر روی کالای مشخصی درج نمایند . برند بسته به نوع حوزه فعالیت هر شرکتی در طبقات خاصی قابل ثبت است . برای مثال برند”مهرام” در طبقه مواد غذائی ثبت شده است ولی قابلیت ثبت شدن در طبقه آهن آلات یا … را می تواند داشته باشد .
نام تجاری یا همان برند می تواند باعث پیشرفت کارخانه (تولید کننده ) شود و در حوزه بین المللی نیز جایگاهی ویژه برای خود داشته باشد . بهترین روش برای اینکه بتوان یک برند مناسب داشت این است که در وحله اول کیفیت را بالا برد و در مرحله بعدی تبلیغات گسترده داشت . و اینکه بتوانیم بازار مصرف را بشناسیم و نیازهای مصرف کنندگان را بدانیم سپس بتوان جایگاه خود را در بین مصرف کنندگان خاص خود پیدا کرد . این خود به خود مشتریان وفادار را ایجاد می کند و این به نوبه خود یک تبلیغ بدون هزینه میباشد .
یک برند خوب باید دارای ویژگیهائی باشد .
۱_ پیام محصول را به مصرف کننده برساند .
۲_ باعث افزایش فروش شود .
۳_ این نام از لحاظ قانونی قابل شناسائی باشد .
۴_ تلفظ آن ساده و روان باشد .
۵_ به خاطر سپردن آن آسان باشد .
۶_ توجه مصرف کننده را به خود جلب کند .
۷_ مزایای استفاده از محصول را در خود داشته باشد .
۸_ موقعیت محصول را درمیان محصولات رقیب مشخص سازد .
نام تجاری اگر فارسی باشد باید یک مستند معنائی در لغت نامه دهخدا داشته باشد . حال با این تعاریف و مزایا می توان نام تجاری خود را به ثبت رساند . اگر شخصی و یا تولید کننده ای بدون اجازه ، از نام تجاری شما استفاده کند می توانید از طریق مراجع قانونی اقدام نموده و مانع از فعالیت آن شرکت شوید و حتی خسارت وارده سوء استفاده از نام تجاری خود را طلب نمائید . زیرا این نام مختص شرکت و یا شخص شما می باشد .
نام تجاری یک ایده می باشد . قبل از اینکه ایده شما را بدزدند ، اقدام به ثبت آن نمائید . این نام مال شماست



:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

 

سرمایه اورده شده توسط شرکا در شرکت را، سرمایه شرکت می گویند که ممکن است به صورت نقدی و یا غیر نقدی باشد.

سرمایه شرکت:

 

سرمایه اورده شده توسط شرکا در شرکت را، سرمایه شرکت می گویند که ممکن است به صورت نقدی و یا غیر نقدی باشد.

با توجه به ماده ۱۱۸ قانون تجارت اورده های غیرنقدی در شرکت باید تقویم و تسلیم شوند وگرنه شرکت تاسیس نمی شود.

 

پرداخت سرمایه:

 

به هنگام تشکیل شرکت های سهامی، دارندگان سهام باید حداقل 35درصد از سهام را پرداخت و بقیه سهام را تعهد نمایند که این مدت تعهد باقی مانده از ۵ سال تجاوز نخواهد کرد.

سرمایه های اورده شده به صورت غیر نقدی توسط شرکا باید تادیه شده باشد.

 

سرمایه های نقدی و غیر نقدی:

 

سرمایه های اورده شده در شرکت ها به دو صورت نقدی و یا غیر نقدی می باشند.

سرمایه های نقدی به صورت وجه نقد بوده و سرمایه غیر نقدی مال، امتیاز و یا عملی است که شرکاء در ازاء قیمت سهام خریداری شده می پردازند.

 

افزایش سرمایه شرکت:

 

افزایش سرمایه شرکت عبارت است از افزایش تعداد سهام منتشر شده توسط شرکت های سهامی.

اگر شرکت ها احتیاج به نقدینگی برای فعالیت های جدید و یا توسعه فعالیت های قبلی داشته باشند، اقدام به افزایش سرمایه می نمایند.

 

راههای افزایش سرمایه شرکت :

 

–استفاده از اندوخته های سنوات گذشته

–آورده های نقدی

–ترکیبی از هر دو مورد

– فروش سهام ( در صورتیکه شرکتها برای انجام فعالیت های بزرگتر احتیاج به سرمایه بیشتری پیدا کنند.)

زمانی می توان سرمایه شرکت را افزایش داد که کلیه سرمایه شرکت تادیه شده باشد.

افزایش سرمایه در زمانی که شرکاء هنوز تعهد خود را کاملاً انجام نداده و هنوز مبلغی از سرمایه را پرداخت نکرده اند، شرکت حق افزایش سرمایه را به هیچ عنوان نخواهد داشت.

 

سرمایه درگردش:

سرمایه در گردش به مقدار دارایی جاری گفته می شود که از محل منایع مالی بلند مدت تامین شده باشد.

 

سرمایه ثابت:

ان مقدار از سرمایه که به صورت وسایل تولید، مواد خام و ابزار کار می باشد را سرمایه ثابت می گویند.

 

چگونگی افزایش سرمایه در شرکت

 

به دنبال پیشنهاد هیئت مدیره و ارائه طرح توجیهی و مشخص شدن جزییات طرح، به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسیده و در اختیار هیئت مدیره قرار می گیرد.

–هیئت مدیره پس از جلب رضایت سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به ثبت سرمایه می کند.

 

کاهش سرمایه

 

کاهش سرمایه درشرکت ها به دو روش انجام می پذیرد:

–کاهش سرمایه به صورت اختیاری

–کاهش سرمایه به صورت اجباری

 

کاهش اجباری سرمایه:

 

در صورت کاهش سرمایه که موجب از بین رفتن نصف بیشتر سرمایه شرکت شود، قانون هیئت مدیره شرکت موظف، به دعوت مجمع عمومی در یک جلسه می باشد، تا نسبت به بقاء یا انحلال شرکت تصمیم بگیرند.

مجمع عمومی تصمیم به انتشار سهام جدید و یا کاهش سرمایه و یا انحلال شرکت خواهد گرفت که این تصمیم را مدیران شرکت باید مطابق مقررات قانون به اطلاع مرجع ثبت شرکت ها برسانند.

زمانی که مجمع عمومی رای به انحلال شرکت ندهد، باید درمان جلسه و با رعایت مقرراتی که برای ثبت یک شرکت لازم می باشد را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهند مشروط بر این که از میزان حداقلی که برای شرکت های سهامی تعیین شده کمتر نباشد.

 

کاهش اختیاری سرمایه شرکت:

کاهش سرمایه به صورت اختیاری زمانی رخ می دهد که شرکت ها موفق به انجام کار خود نبوده و بیشتر از مبلغ مورد احتیاج را در اختیار دارند.

ثبت شرکت در کشور های همسایه

نحوه ثبت شرکت در کشور های همسایه : ثبت شرکت در هر کشور با توجه به قوانین حاکم در ان کشور انجام می شود که در این متن به نحوه ثبت شرکت در کشور های ارمنستان، ترکیه و امارات متحده عربی می پردازیم.

ثبت شرکت در ارمنستان :

۱- مراجعه به اداره (ovir) اویر ۲- مراجعه به اداره رجیستر (Register) و ثبت نام شرکت و تنظیم اساسنامه، ۳- مراجعه به محل تهیه مهر شرکت ها، ۴- مراجعه به اداره مالیات محل انجام کار با اجاره نامه محل کار و اساسنامه شرکت، جهت دریافت کد و مجوز تهیه مهر شرکت، ۵– تنظیم محضری قرارداد اجاره محل حقوقی ثبت شرکت، ۶- ثبت در اداره بازنشستگی، ۷– تهیه کاسا و پلمب کردن در اداره مالیات، ۸- تنظیم محضری قرارداد اجاره محل حقوقی ثبت شرکت، ۹- مراجعه به گمرک با معرفی نام جهت باز کردن پرونده جهت واردات و صادرات، ۱۰- مراجعه به بانک و ایجاد حساب بانکی و تاییدیه امضاء کارت بانک در محضر و تایید کارت در اداره مالیات، ۱۱- ارائه آدرس دفتر به صورت صوری و فیزیکی.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت در ارمنستان توسط اشخاص حقیقی:

۱- تعیین نام شرکت جهت استعلام، ۲- درخواست نامه جهت ثبت شرکت، ۳- صورت جلسه سهامداران و مشخص کردن سهام هر یک از اعضا، ۴- انتخاب مدیر عامل شرکت، ۵- مشخصات مدیر عامل، ۶- ترجمه رسمی گذرنامه های هر یک از سهامداران و مدیر شرکت جهت ارائه ان ها به اداره ثبت، ۷- درج میزان سهام هر یک از سهام داران برحسب سرمایه، ۸- آدرس محل شرکت یا محل فعالیت، ۹- گواهی و فیش پرداخت سرمایه اولیه به اسم شرکت.

سرمایه لازم برای ثبت شرکت در ارمنستان :

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در ارمنستان، ۵۰۰۰۰ درام و حداکثر آن بی نهایت می باشد.

ثبت شرکت در ترکیه

انواع ثبت شرکت در کشور ترکیه:
در کشور ترکیه انواعی شرکت است که تابع قانون تجارت این کشور نبوده و فاقد شخصیت حقوقی می باشند. اما شرکت هایی که تابع قانون اند تا حدودی همانند انواع آن در کشور ایران می باشد.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کشور ترکیه:

تعداد شرکا برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل ۲ نفر و حداکثر 50 نفر می باشد.

مسئولیت شرکا نسبت به بدهی در شرکت با مسئولیت محدود با توجه به میزان سرمایه ان ها در شرکت می باشد.

مراحل ثبت شرکت در ترکیه :

۱- تنظیم فرم اداره دارایی و مراجعه و تحویل اسناد مربوطه به اداره مذکور برای بررسی اسناد و بازدید و تایید آدرس دفتر شرکت توسط بازرسان آن اداره، ۲- تنظیم اساسنامه و فرم های مخصوص تاسیس شرکت، ۳- تایید اساسنامه در دفتر خانه رسمی، ۴- بازدید و تایید آدرس شرکت توسط بازرسان اداره دارایی، ۵- مراجعه به اداره دارایی و اخذ شماره مالیاتی شرکا، ۶- مراجعه به اتاق بازرگانی برای ثبت شرکت، ۷- اخذ شماره مالیاتی شرکت پس از بازدید و تایید آدرس، ۸- تایید نمونه امضا و وکالت نامه در دفترخانه، ۹- اخذ کارت بازرگانی، ۱۰- تصدیق دفاتر حسابداری، ۱۱- معرفی حسابدار، ۱۲- گشایش حساب بانکی شرکت، ۱۳- چاپ روزنامه رسمی.

ثبت شرکت در کشور امارات متحده:

دبی شهری است که یکی از سریع ترین رشد های اقتصادی در جهان را نمود میدهد و محل ثبت بسیاری از شرکت های بزرگ منطقه ای می باشد. این شهر دارای چندین منطقه آزاد بوده که راس الخیمه یکی از ان ها می باشد. ثبت شرکت در این منطقه دارای مزایایی بسیاری می باشد از قبیل: ۱– عدم نیاز به انتشار حساب های سالانه، ۲- عدم محدودیت در حواله های بانکی، ۳- بدون مالیات، عدم مالیات بر ارزش افزوده، ۴- عدم نیاز به سرمایه اولیه، ۵- عدم نیاز به بررسی سالانه حساب، ۶- باز کردن حساب بانکی شرکتی، ۷- خرید ملک و خانه بر روی شرکت، ۸- درج نشدن نام سهامداران و مدیران در مدارک دولتی، ۹-شرکت های امارات متحده عربی بالاترین درجه از محرمانه بودن و انعطاف پذیری را نسبت به شرکت های دیگر دارند.

 



:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

1
بخشنامه مالیات بر درآمد املاک 1

بخشنامه راجع به فصل اول باب سوم ق.م.م (مالیات بر درآمد املاک)

شماره: 13530 تاریخ: 27/7/1384
نظر به برخی ابهامات موجود در فصل مالیات بر درآمد املاک که گویا سبب اعمال رویه‌های مختلفی نسبت به پرونده‌های مالیاتی گردیده و به منظور ایجاد هماهنگی بین تمامی واحدهای تابعه و کاهش اختلافات بین مؤدیان محترم و سازمان متبوع نکات زیر را یادآوری و مقرر میدارد ماموران و مراجع مالیاتی در رسیدگیهای خود حسب مورد مطابق مفاد این بخشنامه عمل نمایند:

۱- راجع به ماده 53 و تبصره آن
الف) در مورد اجاره املاک مورد وقف و حبس:
در این خصوص بدواً لازم است ماموران مالیاتی نسبت به مفاهیم وقف و حبس آشنائی کامل داشته باشند. طبق ماده 40 قانون مدنی حق انتفاع عبارت از حقی است که به موجب آن شخص میتواند از مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی ندارد، استفاده کند. حق انتفاع به معنی خاص را حبس نیز می‌گویند. بعبارت دیگر وقتی حق انتفاع مال متعلق به شخصی و عین مال متعلق به شخصی یا نهادی دیگر است، گفته می‌شود که آن مال مورد حبس است. خصوصیت حق انتفاع مجانی بودن آن است، به همین دلیل چون بهره بردار به صورت مجانی از مال بهره‌مند گردد، حسب مورد مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی شناخته می‌شود. حسب استنباط از احکام فصل دوم از باب دوم قانون مدنی حق انتفاع با در نظر گرفتن مفهوم حبس، بر پنج قسم است که شامل حبس مطلق، حبس موید، عمری، رقبی و سکنی می‌باشد. برابر ماده 44 قانون مدنی، در صورتی که مالک برای حق انتفاع مدنی تعیین نکرده باشد، حبس مطلق (تا فوت مالک) خواهد بود. حبس موید مانند وقف است که تا عین باقی است، منافع آن متعلق به منتفع خواهد بود. طبق ماده 55 قانون مدنی، وقت عبارت است از “‌حبس عین مال و تسبیل منافع آن”. طبق ماده 41 قانون مدنی “‌عمری حق انتفاعی است که به موجب عقدی از طرف مالک برای شخص به مدت عمر خود با عمر منتفع و یا عمر شخص ثالثی برقرار شده باشد”. طبق ماده 42 قانون مدنی “‌رقبی حق انتفاعی است که از طرف مالک برای مدت معینی برقرار می‌گردد”. طبق ماده 43 قانون مدنی “‌اگر حق انتفاع عبارت از سکونت در مسکن باشد، سکنی یا حق سکنی نامیده می‌شود و یا حق ممکن است به طریق عمری یا به طریق رقبی برقرار شود”. ضمن توصیه به یکایک ماموران و مسئولین امور مالیاتی به مطالعه دقیق مواد 29 تا 108 قانون مدنی برای آشنائی بیشتر با حقوق مربوط به املاک، موارد ذیل را متذکر می‌گردد.
الف-1. منظور از اجاره دست اول املاک مورد وقف مذکور در متن ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم عبارت از آن است که ملک مورد وقف توسط متولی یا مسئول قانونی موقوفه به اجاره گذاشته شود که در این صورت اگر موضوع وقف خاص باشد، مال‌ الاجاره عیناً برابر صدر ماده 53 مشمول مالیات خواهد بود و در صورتیکه موضوع وقف عام بوده و ضمناً از مصادیق بندهای “‌الف” و “‌ح” ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم نباشد نیز به همان طریق مشمول مالیات شناخته خواهد شد.
الف- 2. منظور از اجاره دست اول املاک مورد حبس مذکور در متن ماده 53 آن است که ملک وسیله صاحب حق (حق انتفاع) به اجاره واگذار شود، در این گونه موارد عین ملک متعلق به دیگری است و در نتیجه هزینه استهلاک ظاهراً به مالک عین تحمیل می‌شود. معهذا به دلیل حکم صریح مندرج در ماده 53، در اجاره دست اول املاک مورد حبس نیز میبایستی در احتساب درآمد مشمول مالیات معادل بیست و پنج درصد مال‌الاجاره از کل مال‌الاجاره مزبور کسر گردد.
الف-3. چنانچه مالکیت اعیان مستحدثه در ملک مورد وقف یا حبس متعلق به مستاجر بوده و اعیان مذکور وسیله او به اجاره واگذار گردد، مستاجر مزبور نیز برابر صدر ماده 53 مشمول مالیات خواهد بود. با این تفاوت که در احتساب درآمد مشمول مالیات، مال ‌الاجاره پرداختی بابت عرصه وفق تبصره 7 ماده 53 از مال ‌الاجاره دریافتی کسر خواهد شد.
الف-4. توجه شود که منظور از حکم ماده 53 در خصوص اجاره دست اول املاک مورد وقف یا حبس آن نیست که اجاره دست دوم این گونه املاک مشمول مالیات نبوده یا مشمول قاعده خاصی می‌باشد، بلکه اگر مستاجرین آن املاک نیز عین مستاجره را به دیگری واگذار و مبلغی بیش از مال‌الاجاره دریافت نمایند مابه‌التفاوت برابر قسمت اخیر ماده 53 مشمول مالیات خواهد بود.
الف-5. در موارد حبس (وقف یا انواع دیگر واگذاری حق انتفاع) چنانچه موقوف علیهم یا دیگر صاحبان حق انتفاع خود مستقیماً از ملک استفاده نمایند، نسبت به ارزش سالانه منافع ملک حسب مورد طبق مواد 123 و 126 قانون مالیاتهای مستقیم مستقیم مشمول تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات خواهند بود، اما در مواردی که مالک با انتقال عین، منافع ملک را به صورت عمری یا رقبی برای خود حفظ می‌نماید، اگر از ملک شخصاً بهره‌ برداری کند، چون در حقیقت نفع خاصی از سوی دیگران عاید او نشده، مشمول پرداخت مالیات نمی‌باشد.

ب) در مورد املاکی که از طرف غیر مالک به اجاره واگذار می‌شود:
طبق نص صریح قسمت اخیر ماده 53 هرگاه موجر مالک نباشد، درآمد مشمول مالیات وی عبارتست از مابه‌التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی بابت ملک مورد اجاره، بنابر این باید توجه داشت که در این قبیل موارد تقویم مال‌الاجاره توسط ماموران یا ملاک قرار دادن ارزش اجاری تقویمی توسط کمیسیون تقویم املاک منتفی است و ادارات امور مالیاتی مکلفند مبالغ واقعی دریافتی و پرداختی را براساس تحقیقات لازم (در صورت عدم ارائه اسناد رسمی) مشخص نمایند.

ج) در مورد خانه‌های سازمانی متعلق به اشخاص حقوقی:
طبق قسمت اخیر متن ماده 53، حکم این ماده در مورد خانه‌های سازمانی متعلق به اشخاص حقوقی در صورتی که مالیات آنها طبق دفاتر قانونی تشخیص شود جاری نخواهد بود. حکم یاد شده در اصل مشعر بر این است که در احتساب درآمدها و هزینه‌های مربوط به خانه‌های سازمانی، در صورت قبول دفاتر، اقلام مندرج در دفاتر باید ملاک عمل قرار گیرد و در این صورت استهلاک ملک نیز حسب مورد براساس جدول موضوع ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم منظور خواهد شد.

د) در مورد تبصره 2 ماده 53:
طبق این تبصره املاکی که مجاناً در اختیار سازمانها و موسسات موضوع ماده 2 این قانون قرار میگیرد غیر اجاری تلقی می‌شود. حکم تبصره مورد بحث این توهم را ایجاد نموده است که واگذاری املاک به طور مجانی به سایرین اجاری تلقی خواهد شد. در این باره یادآور می‌شود که در وهله اول باید اصل را بر آن قرار داد که کسی ملک خود را مجاناً در اختیار غیر نمی‌گذارد و با این ترتیب بایستی در بادی امر آن را اجاری تلقی و در مقام مطالبه مالیات بر آمد، اما با وجود این اگر در موارد استثنائی حسب اقرار طرفین (صاحب ملک و شخص منتفع) و یا براساس اطلاعات و مدارک متقن معلوم گردید که واگذاری به صورت مجانی بوده، در آن صورت موضوع از حیطه مالیات بر درآمد املاک خارج و بعنوان واگذاری حق انتفاع مشمول فصل مالیات بر درآمد اتفاقی (ماده 123) بوده و مالیات بابت منفعت ملک به ساکن ملک (به لحاظ استفاده مجانی) تعلق خواهد گرفت.

هـ) در مورد مالیات تکلیفی موضوع تبصره 9 ماده 53:
مستاجرین موضوع این تبصره مکلفند موقع پرداخت مال‌الاجاره هر مدت از سال، مالیات متعلق را در صورتیکه موجر شخص حقیقی باشد، بر مبنای مال‌الاجاره سالانه پس از کسر 25% آن به نرخ ماده 131 محاسبه و با تسهیم مالیات سالانه، مالیات نسبت به مدت مزبور را تعیین و به عنوان مالیات علی‌الحساب از مال‌الاجاره پرداختی کسر و ظرف ده روز به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک پرداخت و رسید آن را به موجر تسلیم نمایند و اگر موجر نیز شخص حقوقی باشد، مستاجر مربوط بایستی در هر بار 4/3 مال‌الاجاره پرداختی را محاسبه و بیست و پنج درصد (نرخ موضوع ماده 105) آن را به عنوان مالیات علی‌الحساب شخص حقوقی (موجر) از پرداختی به موجر کسر و پس از پرداخت به حساب مالیاتی اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک ظرف ده روز رسید آن را به موجر تسلیم کند.

و) در مورد تبصره 10 ماده 53:
این تبصره متضمن دو نکته مبهم می‌باشد، یکی راجع به موعد پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی و دیگری چگونگی اقدام در مورد خریدارانی است که مجدداً به لحاظ فقدان سند رسمی ملک را با تنظیم مبایعه نامه عادی منتقل می‌نمایند. در خصوص موعد پرداخت مالیات توسط شرکت سازنده مسکن، چنانچه با توجه به محل وقوع ملک و عرف محل، معامله املاک به صورت عادی در آن محل رایج باشد، شرکت مکلف است وفق ماده 80 قانون مالیاتهای مستقیم ظرف سی روز با تسلیم اظهارنامه مالیات متعلق را بپردازد (تبصره ماده 110 رافع این تکلیف خاص نمی‌باشد) و اگر مسکن مورد انتقال واجد وصف فوق نباشد، بایستی هماهنگ با قواعد کلی ماده 187 که مشعر بر ضرورت پرداخت مالیات قبل از انتقال می‌باشد، عمل نمود، با این ترتیب که مالیات باید در روز تنظیم قرارداد و یا روز بعد و اگر روزهای مزبور مصادف با تعطیلات رسمی باشد، در اولین روز اداری بعد از ایام تعطیل پرداخت گردد. بدیهی است با عنایت به شرط مصرح در تبصره 10 مورد بحث، عدم پرداخت مالیات متعلق در مواعد مذکور و یا کسر پرداخت و یا حسب مورد عدم تسلیم اظهارنامه در مواعد مذکور موجب تعلق جرائم مقرر در فصل تشویقات و جرائم مالیاتی خواهد بود. درباره خریداران این گونه واحدهای مسکونی نیز که مبادرت به انتقال ملک با سند عادی به دیگری می‌نمایند، مادام که سند رسمی بابت هر واحد تنظیم نشده باشد، بهمان ترتیب فوق‌الذکر و با همان شرایط رفتار خواهد شد. ضمناً چنانچه این خریداران ملک را به اجاره واگذار کنند، مطالبه مالیات بر درآمد اجاره از آنها نیز تابع مقررات مربوط به مالکین ملک خواهد بود.

ز) در مورد تبصره 11 ماده 53:
به موجب رای شماره 615 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع بخشنامه شماره هـ/88/746 مورخ 15/1/1390 این بند بخشنامه خلاف قانون و خارج از حدود و اختیارات بوده و ابطال شده است.



:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali



اقدامات ذیل باید توسط مؤسسين پس از انتشار اعلامیه پذیره نویسی انجام شود.

احراز هویت پذیره نویسان، اطمینان از تأدیه مبلغ سهام و انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی مؤسس

مردم براساس آگهی منتشره روزنامه های کثیرالانتشار و همچنین روئيت اعلاميه و طرح ورقه تعهد که طبق قانون تجارت باید قابل دید علاقمندان قرار داده شود از عرضه سهام شرکتهای سهامی عام مطلع و اندازه وسع و توانائى خود میتوانند سهام شرکت را خریداری و پذیره نویسی نمایند - قانون تجارت مهلت پذیره نویسی را تعیین نکرده است بنابراین مؤسسين می-توانند مهلت پذیره¬نویسی را معین کنند - مهلت پذیره نویسی با توجه به وضعیت و برآورد اشتیاق مردم برای خرید سهام و یا تعجیل مؤسسين براى اجرای طرح مورد نظر – میتواند متفاوت باشد - ولی به هر حال باید مهلت طوری تعیین شود که عرفاً مردم بتوانند از اعلامیه آگاهی یافته و فرصت پرداخت وجه و تنظیم اوراق تعهد را داشته باشند - مؤسسين میتوانند و حق دارند که مهلت پذیره نویسی را تمدید نمایند و از این نظر منعی در قانون تجارت مشاهده نمی¬شود - ولی به هر حال چنانچه مهلت پذیره نویسی به قدری محدود شود که مردم از وجود اعلامیه پذیره نویسی مطلع نگردند - شاید برخی چنین استدلال نمایند که علی الاصول منظور مؤسسين از تشکیل شرکت به صورت عام در وهله نخست فقدان منابع مالی مکفی و تأمين سرمایه از طریق فروش سهام به مردم است و چنانچه مؤسسين سرمايه كافى داشته باشند، دلیلی ندارد خود را دچار تشریفات پیچیده مربوط به مقررات شرکتهای سهامی عام نموده و یا در صورتی که قصد تشکیل شرکت سهامی عام را داشته باشند و سهام شرکت را با مهلت زیاد از طریق انتشار اعلامیه پذیره نویسی در اختیار مردم قرار ندهند به بهانه این موضوع نمیتوان درخواست بطلان اعلامیه پذیره نویسی را از دادگاه نمود زیرا قانون تجارت برای این موضوع سکوت اختیار کرده و سکوت قانونگذار را در این خصوص باید جوازی بر صحت و تنفیذ اقدامات مؤسسين دانست، لیکن چون بنا به نص صریح قانون تجارت - شرکتهای سهامی عام باید قسمتی از سرمایه خود را از طریق عرضه و فروش سهام به «مردم» تأمين نمايند - این است که حقی برای مردم جهت خرید سهام و پذیره نویسی بوجود می آید چنانچه دولت که منبع و مرجع اعمال حق حاکمیت است اجرای بعضی از طرحها را که مفید مزایائى برای صاحبان سهام و مردم یک منطقه از کشور است به این دلیل به مؤسسين اعطاء و جواز آنرا صادر کرده باشد که مؤسسين طبق قانون تجارت - سهام شرکت را برای فروش به مردم عرضه نمایند - چنانچه مؤسسين فرصت معقول و مناسبى را برای پذیره نویسی در اختیار مردم قرار ندهند - به نظر می¬رسد هر ذینفع که فقدان فرصت معقول جهت پذیره نویسی سهام را در تماس با حقوق خود تصور نماید میتواند با مراجعه به دادگاه ذیصلاح بطلان اعلامیه پذیره نویسی را درخواست نماید با این وصف - مؤسسین على القاعده باید قبل از تشکیل مجمع نسبت به احراز پذیره نویسی و تعیین هویت پذیره نویسان و اطمینان از تأدیه کلیه سهام پذیره شده اقدام - گزارشی در این زمینه - تهیه و آگهی دعوت را برای تشکیل مجمع عمومی مؤسس تنظیم نمایند. بدیهی است چنانچه سهام عرضه شده برای پذیره نویسی با استقبال مردم روبرو نشود - مؤسسين حق دارند با تنظیم اوراق تعهد، خودشان نسبت به پذیره نویسی بقیه سهام عرضه شده اقدام نمایند.

انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی مؤسس

مؤسسين باید مجمع عمومی مؤسس را توسط روزنامه کثیرالانتشاری که قبلاً انتخاب کرده و در اعلامیه پذیره نویسی خود به اطلاع عموم مردم رسانیده اند کلیه آگهی ها و اطلاعیه های خود را تا تشکیل مجمع عمومی مؤسس منحصراً در آن منتشر نمایند، درج و منتشر سازند. علاوه بر انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی مؤسس در روزنامه مذکور، انتشار آگهی دعوت فوق الذکر باید در روزنامه ای که توسط وزارت ارشاد اسلامی (جانشین و قائم مقام قانونى وزارت اطلاعات و جهانگردی) معین میشود جهت اطلاع عموم منتشر شود.

حد فاصل بین آگهی دعوت و تشکیل مجمع عمومی مؤسس

فاصله انتشار آگهی دعوت مزبور در روزنامه تا تشکیل مجمع عمومی مؤسس نباید کمتر از 10 روز و بیشتر از 40 روز باشد – آگهی های دعوت و هرگونه اطلاعیه¬های شرکت تا تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه باید طبق تبصره ماده 17 قانون تجارت در دو روزنامه کثیرالانتشار که یکی توسط خود مجمع عمومی مؤسس معین میشود منتشر گردد. به علاوه آگهی¬ها و اطلاعیه¬های مزبور طبق تبصره ماده 17 قانون تجارت باید در یکی از روزنامه¬های کثیرالانتشار که وزارت ارشاد اسلامی معین میکند منتشر گردد.



:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 

معیار تشخیص اقامتگاه در حقوق مدنی برای اشخاص حقیقی محل سکونت و مرکز مهم امور شخصی حقیقی قلمداد گردیده، با این توصیف که از نقطه نظر قانون مدنی محل سکونت فرد مرکز مهم امور او نیز میباشد، معذلک چنانچه محل سکونت شخصی غیر از مرکز مهم امور او باشد، مرکز مهم امور او اقامتگاه وی محسوب میشود، مانند صاحب کارخانه-ای که فاقد محل مسکونی است و بیشتر اوقات خود را کارخانه میگذراند و همانجا بیتوته میکند و بعضی از شبها را خانه پدرش سپری میسازد و نمیتوان اقامتگاه این شخص را بدینطریق خانه پدری وی دانست زیرا با این وضعیت مرکز مهم امور او کارخانه است نه خانه پدری و اقامتگاه این شخص نیز محل کارخانه وی شناخته میشود علیهذا مستفاد از قانون مدنی، قانونگذار با توجه به جنسیت، اهلیت، شغل و محل تنظیم اسناد رسمی معیارهای مختلفی را برای تشخیص اقامتگاه اشخاص به شرح زیر نظر گرفته است:

اقامتگاه زن شوهردار همان اقامتگاه شوهر است.
اقامتگاه صغیر و محجور همان اقامتگاه ولی یا قیم است.
اقامتگاه مأمورين و مستخدمین دولت (کارمندان و مستخدمین دولت و وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی) محلی است که مأمور و مستخدم دولت آنجا مأموريت دارند (کار میکنند).
اقامتگاه نظامیان، پادگانهای نظامی است که آنجا مشغول کار هستند.
اقامتگاه اشخاص کبیر که منازل مردم کار می¬کنند و اصطلاحاً مستخدم، مستخدمه و یا کارگر نامیده میشوند، همان محل صاحب منزل میباشد.
با استعانت از منطق مشابهت و مستفاد از ماده 1009 قانون مدنی میتوان چنین استنباط نمود که اقامتگاه خیل عظیم آن کسانی که اصطلاحاً کارگر نامیده شده و کارخانه¬ها و یا شرکتها و یا مؤسسات توليدی و خدماتی و تجاری اعم از دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند، محل کارخانه، شرکت و مؤسسات مربوطه می¬باشد.
اقامتگاهی که طرفین متعاملین اسناد عادی برای خود ذکر میکنند از نظر دعاوی راجعه به آن معامله همان محلی است که انتخاب کرده اند.
و بالاخره، طبق تبصره 3 ماده 34 قانون اصلاح قانون ثبت، اقامتگاهی که طرفین متعاملین اسناد رسمی، تنظیم شده دفترخانه های اسناد رسمی برای خود ذکر می¬کنند، اقامتگاه قانونی آنها محسوب می¬شود.
اهمیت تعیین اقامتگاه صحیح اشخاص حقیقی سهامداران شرکتهای سهامی

برای شرکتهای سهامی احراز اقامتگاه سهامدار (شخص حقیقی) از دو نظر حائز اهمیت است، یکی از نقطه نظر اجراء ماده 99 قانون تجارت که شرکت را مکلف نموده مجامع عمومی از حاضرین (سهامداران) صورتی ترتیب داده که آن هویت کامل، اقامتگاه و تعداد سهام و تعداد آراء هر یک از حاضرین (سهامداران) قید و به امضاء آنها برسد، تا ضمن احراز هویت حاضرین مجمع، حدنصاب برای تشکیل مجمع معین و مشخص گردد تا اشخاص ذینفع بتوانند با مراجعه به اداره ثبت شرکتها صورت لزوم و با روئيت فهرست مزبور اطلاعات لازمه را از مشخصات هر سهامداری بدست آورند زیرا طبق ماده 26 نظامنامه اجراء قانون ثبت شرکتها مصوب 1310 مراجعه به دفاتر ثبت شرکتها اعم از ایرانی و خارجی برای عموم آزاد و هر ذینفعی می¬تواند از مندرجات آن سواد و مصدّق (رونوشت) تحصیل کند. دیگر این که شرکت مکلف است طبق ماده 110 قانون مالیات¬های مستقیم مصوب سال 1366 که از اول فروردین 1368 به مرحله اجرا درآمده، حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالیاتی (مالی) قبل به ضمیمه اظهارنامه مالیاتی شرکت، فهرست شرکاء و سهامداران با ذکر هویت و... تعداد سهام و نشانی هر یک از آنها را به حوزه ای که اقامتگاه شخص آنها واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نماید... بدیهی است بر همین سیاق نشانی دقیق اقامتگاه شخص حقیقی صاحب سهم برای یک شرکت سهامی جهت مکاتبات اداری، ارسال نامه و گواهینامه حق خرید سهام به طریق سفارشی (زمانی که شرکت نسبت به صدور سهام جدید اقدام مینماید) و مطالبه تعهدات به عمل آمده توسط سهامدار و طرح دعوی از طریق محاکم صالحه صورت ایجاد اختلاف و حدوث جرم دارای اهمیت است.

حقوق و وظائف و اقامتگاه و تابعیت اشخاص حقوقی

همانطور که اشخاص حقیقی (انسان) میتوانند متعهد به انجام امری گردند و یا دیگران را موظف به انجام عملی به نفع خود نمایند، اشخاص حقوقی نیز میتوانند دارای کلیه حقوق و وظائفى شوند که شخص حقیقی داراست، مگر این که منطقاً و عقلاً حقوق و وظائفى كه بالطبیعه فقط انسان ممکن است دارای آن شود مانند: حقوق و وظائف پدری و پسری و تکالیف خانوادگی و وصیت و مانند آنها (ماده 588 قانون تجارت). اشخاص حقوقی می¬توانند دارای اقامتگاه قانونی باشند و اقامتگاه شخص حقوقی طبق ماده 590 قانون تجارت محلی است که اداره شخص حقوقی آنجاست، و بالاخره اشخاص حقوقی تابعیت مملکتی را دارند که اقامتگاه آنها آن مملکت است. مرکز اصلی شرکتهای سهامی و محل شعب آن اگر تأسيس شعبه مورد نظر باشد می-بایستی طبق بند 4 ماده 8 قانون تجارت اساسنامه و طبق بند 7 ماده 7 اظهارنامه شرکت که زمان تأسيس شركت به پیوست اسناد و مدارک لازم به اداره ثبت شرکتها ارائه میشود، قید و از طرف آن اداره جهت اطلاع عموم روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت را منتشر میسازد، اعلام میشود.



:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مهر 1398 | نظرات ()